Tuesday 23 September 2014

Masakan Emak vs Masakan Ibu Mertuaku

Hari ini mak mertua, Pn Halimah Abd Rahman ada di rumah menolong saya menjaga 2 puteri kesayangan, Kakak Yaya dan Baby Aneesa. Sepatutnya minggu ini Yaya sudah pun memulakan 'persekolahannya' di Taska Cahaya Tiara berdekatan dengan rumah. Tetapi disebabkan ada Opah dan Atuk di rumah, liyat sungguh nak suruh ke taska. Macam-macam alasan diberikan. Opah dan Atuk pula memang suka Yaya tidak dihantar ke taska. Buat peneman dan layan berbual katanya. Tapi mama risau sebenarnya. Iyalah. Sudah lama benar Yaya tidak dihantar ke taska. Nanti minggu depan mama juga yang susah kalau Yaya protes semasa dihantar ke taska nanti. Ya Allah. Semoga dipermudahkan urusan dan semoga Yaya lembut hati serta tidak menangis nanti.

Opah dan Atuk datang pada hari Ahad yang lalu. Seronok anak-anak. Mana tidaknya. Hampir 6 bulan menumpang kasih di rumah Opah semasa mama bekerja dari rumah. Mama pun seronok juga. Sebab dapat makan masakan Opah. Mama perasan Opah bawa jeruk maman dan tempoyak hari tu. Hmm.. meleleh air liur. Hehehe.

Mama suka masakan Opah. Walaupun mama suka makan makanan yang pedas, namun masakan Opah yang tidak pedas juga mendapat tempat di hati mama. Paling mama suka ikan patin masak tempoyak dan sambal tempoyak Opah.  Opah tahu mama suka makan pedas. Jadi, Opah sudah sediakan cili padi sebagai ulam untuk mama.

Masakan Opah simple, tapi ada keenakan tersendiri. Resepi Opah yang paling digemari anak cucu adalah ayam masak susu. Abang Khalis panggil ayam masak cheese. Sedap hingga menjilat jari. Hehehe. InsyaAllah suatu hari nanti mama akan kongsikan resepi ayam masak susu di blog ini.

Sepanjang hampir 6 bulan di rumah Opah, puas jugalah mama makan masakan Opah. Tapi mama tetap rindukan masakan emak di kampung. 2 minggu lepas, emak datang ke rumah untuk membantu mama menjaga 2 puteri kesayangan yang kena chicken pox. Macam-macam barang-barang dapur mama beli untuk mak masak. Masakan mak sememangnya menepati cita rasa mama yang sukakan pedas. Daging masak kari, ayam kicap, sambal tumis, lempeng, jemput-jemput ikan bilis dan lain-lain lagi. Bukannya mama tidak pandai masak semua tu, namun berbeza rasa air tangan mak. Makan berkali-kali pun tidak mengapa. Hehehe. Bertambah berisi la mama nampaknya. Diet terpaksa dilupakan untuk sementara.

InsyaAllah, dalam blog ini nanti mama akan cuba mengabadikan beberapa resepi emak - emak dan emak mertua. Sayang rasanya sekiranya resepi-resepi tersebut tidak diwarisi. Nanti anak-anak mama terutama tuan puteri Yaya dan Aneesa bolehlah buat rujukan di sini. InsyaAllah, akan mama usahakan.

Nantikan pengkongsian resepi-resepi emak saya ye. Wassalam.


No comments:

Post a Comment