Friday 24 April 2015

Sambal-sambal

Teks: Rahimah Binti Omar

Assalamualaikum.

Hari ini Kak Tam x kerja. Terpaksa ambil EL sebab si kecil Echa demam. Agak kuat batuknya.

Sambil-sambil duduk di rumah, dapatlah juga menyelak-nyelak majalah kegemaran. Majalah Rasa. Sebenarnya dah beberapa bulan x beli majalah ni. Kebetulan haritu berjalan-jalan di kedai buku, Kak Tam belilah senaskhah. Lagipun ada sesuatu yang menarik dalam majalah Rasa keluaran Mei 2015 ni.


Bulan ini majalah Rasa menampilkan koleksi resepi-resepi sambal. Sudah tentulah ia menarik minat Kak Tam sebab Kak Tam sememangnya penggemar sambal. X sempurna rasanya kalau makan tanpa sambal atau rasa pedas. Paling kurang pun kena ada cili padi sebagai ulam. 

Pernah juga Kak Tam terpikir sebelum ini nak buat koleksi resepi sambal-sambal kegemaran. Bila dah tengok koleksi resepi sambal di majalah Rasa ni, semakin bersemangat pula. Ada sambal yang biasa Kak Tam makan dan buat seperti sambal tumis ikan bilis, sambal tempoyak, sambal kicap, sambal pencicah ikan bakar, sambal kelapa dan lain-lain lagi. Nanti bolehlah Kak Tam cuba resepi-resepi sambal yang tak pernah dicuba lagi.





Best kan tengok gambar sambal-sambal ni. Sambal-sambal ini boleh dimakan bersama ulam-ulaman atau sebagai pencicah. Pembuka selera kata orang. Cara menyediakannya juga mudah dan ringkas. Sesuai di makan waktu makan tengah hari mahupun malam. 

Jadi, kepada penggemar sambal, bolehlah dapatkan senaskhah Majalah Rasa keluaran Mei 2015 ini. Senang untuk dirujuk bila terasa nak makan sambal kan.

Insyaallah, bila2 Kak Tam rajin, bolehlah Kak Tam cuba masak sambal-sambal yang Kak Tam x pernah cuba lagi. Untuk hari ini, kita tengok2 je la dulu resepinya. Hehehe ^_^

No comments:

Post a Comment