Friday 18 August 2017

Jalan-jalan Cameron Highland - 12/8/2017 (Hari Pertama)

Assalamualaikum.

Jalan lagi? Ye jalan lagi kita. Hahaha

Alhamdulillah, Allah bagi rezeki dan nikmat sihat. Jalan la sementara boleh. Kali ni kami ke Cameron Highland dengan mak abah mertua dan adik ipar. Seperti biasa plan last minit. Lama dah nak pergi. Kali terakhir pergi Cameron Highland 3 tahun lepas.

Survey tengok ada homestay yang affordable, then terus proceed. Kalau plan lama-lama biasa tak jadi sudahnya.

Sabtu pagi kami bertolak dari Tanjung Malim jam 10.00 pagi. Ikut Tapah. Sampai lebih kurang jam 11.30 tengah hari campur berhenti.

Lata Iskandar. Ada juga yang mandi air tejun ni walaupun sejuk.

Ladang Teh Cameron Valley. Tak berhenti sebab ramai sangat orang.

Dah sampai area Tanah Rata.
Nangis-nangis nak beli ais krim tembikai. Dapat juga akhirnya opah belanja. Kalau dengan mama tak dapat lah dik oii.
Kami menginap di Greenhil Resort yang terletak di Tanah Rata. Sewa homestay (apartment) di sana. Harga semalam hujung minggu RM350. Ada 3 bilik, 2 bilik air, kelengkapan asas memasak, water heater dan terletak di ground floor. Apartment ni tak ada lift. Memang kami request nak ground floor. Kalau tingkat atas harga akan murah sedikit.

Check in at 2.00 pm. Check out 12.00 pm.

Greenhill Resort, Tanah Rata
Hari pertama, jalan-jalan sekitar Tanah Rata sahaja. Nak naik ke Brinchang, tapi hujung minggu orang ramai yang amat sampaikan jem. Sebelum ni kami pergi hujung minggu juga. Tapi tak la jem. Mungkin kena pergi hujung minggu sebelum gaji kot, baru kurang sket orang. =P

Ada jalan yang ditutup dan jadi one way antara penyumbang jem.

Tengah hari sampai tu ronda-ronda kejap terus check in homestay. Minta masuk awal dari caretaker homestay. Since rumah dah siap kemas, dapatlah masuk pukul 1.30 ptg.

Makan-makan dulu. Rehat-rehat. Pukul 4.00 petang kami keluar semula. Mak dan abah tak ikut. Nak rehat dulu katanya.

Kami keluar jalan-jalan di kawasan Tanah Rata. Cari baju sweater anak-anak. Memamng diorang takde baju panas pun. Ada pun dah kecik. Last beli 3 tahun lepas kat Cameron Highland juga. Sebab semua dah besarkan, maka kenalah beli yang baru.

Harga baju panas kat sini boleh tahan murah juga. Ikut design la. Makin cantik makin mahal. Total baju panas 4 helai untuk anak-anak RM120. Kira RM30 sehelai. Pada Kak Tam ok dah harga tu.

Lepas beli baju, makan strawberry coklat yang dah siap cucuk pulak. Tak sabar-sabar diorang ni. Ingatkan nak beli di pasar malam nanti. Baru puas makan. Dah nak sangat, belilah juga dua set. Satu set ada 3 cucuk. Satu cucuk ada 4 biji. Makan dengan coklat. Selera je diorang ni makan.

Happy faces dengan Pakcu Aiman.

Acara makan strawberry coklat. Cantik tak baju panas diorang?

Berselera.

Hirup coklat oii >_<
Lepas makan strawberry kami terus ke Pasar Malam Cameron Highland. Cari makanan dan strawberry untuk makan-makan di homestay nanti.

Pasar Malam Cameron Highland ni dah ditempatkan di tapak baru tau. Dekat dengan Golden Hill. Kawasan apartment baru. Kak Tam tak tau nak describe kawasan mana. Tapi ada signboard. Atau boleh google dulu sebelum pergi untuk tau location sebenar.

Alhamdulillah kami datang awal. Sebabnya parking space sangat lah limited. Kena parking tepi jalan atau masuk ke kawasan apartment sebelah tapak pasar malam tu dan jalan sedikit. Masa sampai tu hujan belum turun. Elok tengah pusing-pusing hujan mula renyai.

Seronok kat pasar malam ni. Macam-macam ada. Kami beli udang goreng tepung (RM15 bekas besar, RM10 bekas kecil), strawberry (RM8 sebekas), coklat untuk makan dengan strawberry (RM5 sebekas), oren madu (rm10 3 biji) nuget dan lain-lain. Kena jalan laju-laju sebab banyak attraction budak-budak ni ^_^

Sebelum balik, roger mak dan abah. Ajak diorang keluar terus untuk dinner. Sebelum tu ronda-ronda di Taman Sedia, kampung Melayu di Cameron Higland. Nampak D'Bamboo Steamboat. Pernah baca dalam FB. Terus roger mak sekali lagi ajak makan di situ.

Dah masuk kedai, dah duduk, siap tumpang toilet lagi. Tapi atas sebab-sebab tertentu kami tak jadi nak makan di situ. Adalah ceritanya. Hehehe.

By the way, harga set steamboat kat D'Bamboo Steamboat tu RM28 untuk dewasa, RM15 untuk kanak-kanak. Masa kami pergi tu dimaklumkan tak ada menu lain. Hanya ada set steambot sahaja pada hari tu. Ini antara sebab juga kenapa tak jadi makan kat situ. Sebab mak n abah nak cari nasi =D

Akhirnya kami makan malam di kawasan Tanah Rata juga. Dekat dengan pasar malam kecik Tanah Rata. Ada deretan restoran. Boleh pilih mana-mana yang berkenan. Menu lebih kurang sama. Set tomyam semua ada. Kami pilih satu retoran ni, makan set untuk 5 orang. Ada tomyam putih campur (ni kami yang request buat tom yam puteh sebab tak nak pedas), ikan siakap sweet sour, kailan ikan masin, daging masak merah, telur dadar dan air teh o suam satu jug. Nasi tambah. Ada satu lagi lauk. Tapi tak ingat apa. Heh =P Harga semua sekali dalam RM80 lebih kurang. Puas hati la makan. Dengan sayur melambar-lambak. Kenyang betol hakak >_<

Lepas makan, balik rumah. Sambung makan strawberry coklat pulak. Hehehe.

Malam tu sangat sejuk sebab hujan. Alhamdulillah lah owner rumah ada lebihkan selimut tebal dan ada extra tilam kecil. Dapatlah kami tidur dengan lena malam tu.

OK. Habis hari pertama. Kita tidur dulu. Babai.