Monday 29 September 2014

Tips Bekerja Dari Rumah

Teks: Rahimah binti Omar

Ramai yang kata, alangkah seronoknya kalau dapat bekerja dari rumah, setiap bulan gaji masuk, waktu kerja fleksibel, anak dan rumahtangga terurus dan bila sudah bersara, pencen juga dapat. Alhamdulillah. Semasa di pejabat lama, saya berkesempatan dan berpeluang untuk menyertai program bekerja dari rumah atau BDR selama lebih kurang 4 bulan. Hanya ada beberapa jabatan kerajaan sahaja yang menganjurkan BDR ini. Dan saya boleh dikatakan beruntung kerana menyertai program ini bermula dari habis cuti bersalin selama 3 bulan dan seterusnya BDR.

Secara amnya, BDR menggalakkan waktu bekerja yang fleksibel di mana pegawai yang menyertainya boleh memilih untuk bekerja mengikut waktu pejabat yang biasa atau waktu lain asalkan cukup waktu bekerja iaitu 8 jam sehari. Keperluan untuk hadir ke pejabat hanya sekali dalam seminggu.

Bagi saya yang mempunyai anak kecil, ia satu kelebihan kerana saya boleh bekerja pada bila-bila masa yang saya rasa sesuai. Walau bagaimanapun, untuk memudahkan komunikasi dengan rakan-rakan yang bekerja di pejabat, saya akan pastikan sekurang-kurang 5 jam waktu bekerja saya adalah dalam tempoh waktu bekerja pejabat biasa. Lagi 3 jam akan saya gunakan waktu malam atau awal pagi untuk bekerja. Ini tertakluk kepada perancangan saya sendiri. Yang penting kerja-kerja yang diberikan dapat diselesaikan tepat pada waktunya walaupun saya bekerja dari rumah.

Pengalaman saya sendiri, selepas solat subuh lebih kurang pukul 6.00 pagi saya akan menyiapkan pakaian dan beg sekolah anak-anak, menyiapkan sarapan pagi, membasuh kain dan lain-lain lagi. Siap semuanya saya akan kejutkan anak-anak untuk mandi dan bersiap untuk ke tadika. Selepas bersarapan, saya hantar anak-anak ke tadika. Balik rumah, kemas dahulu apa-apa yang patut. Lebih kurang pukul 9.00 atau 9.30 pagi, baru saya akan mulakan kerja saya sehingga pukul 12.30 tengah hari. Berehat sebentar, tolong mak saya masak makanan tengah hari dan kemudiannya makan, solat zuhur dan layan anak sebentar. Kadang-kadang saya gunakan waktu ini untuk keluar membeli barang rumah atau membuat lain-lain urusan. Lebih kurang pukul 2.30 atau 3.00 petang saya sambung semula kerja pejabat sehingga jam 5.30 petang. Berhenti sebentar dan pergi ambil anak dari tadika. Di sini, lebih kurang 5 jam waktu bekerja telah saya gunakan. Selebihnya, saya lebih suka bekerja pada waktu awal pagi iaitu sekitar jam 3.00 pagi sehingga 6.00 pagi.

Nampak menyoronokkan bukan. Walaupun bekerja dari rumah, dan waktu bekerja juga fleksible, namun banyak perkara yang perlu dititik beratkan supaya tiada kerja-kerja yang tertangguh. Maklumlah, keadaan di rumah yang selesa serta di kelilingi oleh anak-anak dan urusan rumah tangga, dikhuatiri akan menyebabkan penyalahgunaan fleksibiliti yang diberikan. Buat kawan-kawan yang mungkin satu hari nanti berpeluang menyertai program sebegini, saya kongsikan di sini beberapa tips yang boleh diamalkan sepanjang BDR.

1. Sediakan jadual dan setkan waktu untuk bekerja. Walaupun waktu bekerja adalah fleksibel, namun adalah lebih baik sekiranya ada satu jadual yang boleh diikuti. Sekurang-kurangnya, kita boleh merancang antara tugasan rasmi dan tugasan harian. Jika tidak, kelam kabut jadinya nanti kerana apabila di rumah, sudah pasti kita akan melebihkan urusan rumahtangga dan anak-anak.

2. Pakai pakaian  separa formal atau kasual. Rasionalnya, apabila kita berpakaian seperti pakaian bekerja, semangat dan suasana untuk bekerja itu secara automatik akan datang. Ahli keluarga yang lain juga akan tahu yang anda sebenarnya sedang bekerja dan bukannya sedang bersantai-santai sambil menghadap komputer. Sekiranya kita berpakaian seperti baju tidur, berkain batik atau berseluar pendek, terasa seolah-olah sedang bersantai-santai sambil membuat kerja di hujung minggu pula. Hasilnya, kerja juga akan lambat selesai kerana 'mood' santai berkenaan.

3. Duduk di tempat yang dikhususkan untuk membuat kerja. Tidak semestinya perlu mewujudkan satu ruang pejabat di rumah. Cukuplah sekadar menyediakan satu meja khas untuk kita membuat kerja. Sekiranya kita membuat kerja di merata tempat, fokus akan mudah hilang lebih-lebih lagi di tempat yang sememangnya bukan untuk membuat kerja. Sebagai contoh, bekerja di ruang tamu sambil menonton tv, di atas tilam dan di dapur.

4. Sekiranya bidang tugas anda melibatkan penggunaan dokumen-dokumen yang bersifat 'confidential', pastikan ada satu tempat simpanan yang berkunci seperti almari. Sebaik-baiknya simpan dokumen berkenaan secara sofy copy sahaja.

5. Perlu jujur dan disiplin yang tinggi. Jangan ambil kesempatan dengan menggunakan waktu bekerja untuk membeli-belah atau bercuti-cuti Malaysia. Perlu cukup waktu bekerja. Pengalaman saya, apabila BDR saya rasa lebih disiplin dalam menjaga waktu kerja kerana ada rasa bersalah jika saya bersenang lenang di rumah tanpa pengawasan secara terus daripada bos sedangkan rakan-rakan lain di pejabat membuat kerja dan terikat dengan waktu pejabat. Terasa saya makan gaji buta sekiranya tidak cukup waktu bekerja. Hakikatnya, jika bekerja di pejabat tidak pula rasa sebegini :)

6. Bermulalah seawal yang boleh. Ini kerana apabila BDR kita bukan sahaja membuat kerja-kerja pejabat tetapi juga urusan rumah tangga yang lain. Untuk lelaki, mungkin tidak terasa sangat keperluan membuat kerja-kerja rumah. Tetapi bagi ibu seperti saya semuanya perlu difikirkan. Persiapan awal pagi untuk menguruskan rumah tangga sangat membantu untuk mengatur tugasan kita pada hari itu. Jangan kerana anda BDR, bangun tidur pun pukul 10.00 pagi. Jika begini, semua tugasan pun akan lambat siap.

Secara asas, inilah tips-tips yang saya amalkan sepanjang saya BDR.  Memang seronok tetapi perlu disiplin dalam apa jua yang kita lakukan. Saya bersyukur kerana BDR ini saya dapat meluangkan lebih masa bersama anak-anak, terutama si kecil comel saya. Peluang untuk menyediakan sarapan pagi untuk anak-anak pada hari-hari bekerja juga satu keseronokan untuk saya.

Secara peribadi, saya rasakan sudah sampai masanya kerajaan menggalakkan BDR di kalangan ibu-ibu selepas bersalin bertujuan untuk meluangkan masa yang lebih bersama anak kecilnya. Saya yakin, kesannya sangat baik. Produktiviti kerja terjamin dan keluarga juga bahagia. InsyaAllah,  ABDR pun boleh mencapai matlamat yang sama.






No comments:

Post a Comment