Wednesday 4 February 2015

Kutu

Teks: Rahimah Binti Omar

Assalamualaikum wbt.

Sudah hampir seminggu tidak menjenguk blog ini. Akhir-akhir ini agak sibuk. Ditambah cuti sakit selama 2 hari gara-gara allergik yang datang secara tiba-tiba. Tak tahu apa puncanya. Tergaru-garu je lah kerjanya. Hehehe.

Cuti panjang sempena Hari Wilayah dan Hari Thaipusam juga tidak ke mana. Encik Suami ada workshop di Gambang. Malas pula nak ikut sebab nanti kena hantar saya dan anak-anak balik ke rumah dahulu dan kemudian patah balik ke Kerteh. Kasihan pula. Tak sampai hati. Sudahnya memerap di rumah sahaja lah dengan anak-anak.

Sebab dah takde aktiviti nak buat, Mama layankan kehendak si tuan puteri Yaya untuk tocang rambut. Sedang menyikat, ternampak pula 3 ekor kutu sedang bermesyuarat di atas kulit kepala Yaya. Terkejut Mama dibuatnya. Tak pernah kena jangkit kutu, tetiba banyak kutu plak. Aduhai sayang. Dari manalah dapat kutu ni. 

Apalagi, baki 2 hari cuti mama gunakan sebaik-baiknya untuk merawat kepala Yaya supaya bebas kutu. Buat juga sport check di kepala Abang Khalis, Iman dan Baby Eecha. Hasilnya, memang semua berkutu. Cuma tidak sebanyak di kepala Yaya. 

Mama beli syampu berubat untuk menyahkan kutu di farmasi. Beli yang ada free gift sikat kutu and cermin kanta pembesar. Selain syampu, sikat kutu ni agak berguna juga. Sesuai untuk rambut pendek macam Abang Khalis, Iman dan Baby. Sekali sikat, terkeluar semua kutu, baik ibu kutu, bapak kutu, anak kutu hingga ke telur kutu. Tapi untuk Yaya agak tidak sesuai sebab rambut Yaya dah panjang. 

2 hari di rumah mama operasi kepala Abang Khalis, Iman, Yaya dan Baby. Alhamdulillah, kepala yang 3 orang kecuali Yaya hampir 95% bebas kutu. Yaya agak susah sebab dia tak mahu disikat guna sikat kutu tu. Menangis-nangis. Siap berkejar-kejar lagi dengan dia. Mama ni dok geram tengok kutu atas kepala dia tu. Dia plak dok sibuk lari nak nyorok dari mama. Alahai Yaya. 

Sudahnya, 2 hari operasi, kepala Yaya masih dihantui kutu-kutu rayau. Mama masih ternampak-nampak mak-mak kutu bersidang di atas kepala tu. Semalam nekad potong rambut Yaya walaupun ada sedikit rasa sayang untuk potong rambut Yaya yang cantik tu. Sebenarnya Mama tak pandai potong rambut pun. Tapi sebab rambut Yaya ni agak banyak dan tebal, maka kalau tak sama rata tu takde la nampak sangat. Hehehe..

Malam ni pakat dengan Papa nak operasi rambut Yaya. Sebab dah pendek bolehlah guna sikat kutu tu secara efektif. Jagalah kau kutu. Selamat lah engkau nanti. 

Dulu kawan sepejabat pernah bagitau, terdapat satu saloon khas untuk kutu di sekitar Bangsar yang memang membuat rawatan kutu. Yang bestnya, kena buat appointment dulu sebab customernya terlalu ramai dan sentiasa penuh setiap hari. Ye la. Sekali rawatan mahu satu jam masa yang diambil paling kurang pun. 

Mama buat sendiri je lah nak oi. Selagi Mama mampu.

Tapi syampu mama beli tu macam takde kesan pulak kat kepala Yaya ni. Hmm... Kalau tak ok juga, kena survey ubat kutu atau kaedah lain pula.

Tetiba terasa gatal-gatal plak kepala Mama ni....macam ada benda merayap pun ada jugak... Adeh...

    

No comments:

Post a Comment