Monday 23 February 2015

Puding Roti Coklat Marble

Teks: Rahimah Binti Omar

Assalamualaikum. wbt.

Lama sudah saya tidak update ruang masakan saya ni. Hehehe. Masakan yang tidak seberapa tetapi menjadi sumber rujukan saya dan mungkin anak-anak saya juga pada masa akan datang. 

Sebenarnya resepi Puding Roti Coklat Marble ini sudah lama saya cuba. Alhamdulillah menjadi dan sangat sedap. Saya katakan ia sedap kerana mak saya sangat menggemari puding ini. Kebetulan, mak dan mokde datang ke rumah pada masa itu. Jadi, saya hidangkan dengan puding roti marble ini. Mak saya bukan jenis yang suka makan pencuci mulut ni. Jadi, bila pencuci mulut yang dihidangkan kena dengan citarasanya, berseleralah mak makan.

Inilah dia gambar puding roti marble yang saya buat tempoh hari. Tak berapa menjadi sangat marble nya tu. Sebab pembahagian antara adunan berwarna putih/krim dengan adunan coklat tidak sama banyak. Tambahan, acuan yang digunakan juga kurang sesuai. Lain kali tahulah saya, kalau nak buat corak marble, lebih sesuai menggunakan acuan loyang biasa berbetuk segi empat atau bulat.


Tangan Iman yang x sabar nak makan puding roti marble ^-^
Di sini saya kongsikan resepi puding roti coklat marble ini untuk rujukan. 

Puding Roti Coklat Marble

4 keping roti

2 biji telur

1/2 cawan susu pekat

170 ml susu cair

10 grm serbuk agar-agar (*saya guna agar-agar biasa separuh peket)

1/2 cawan gula

2 sudu besar butter @ marjerin (cairkan) 
(*saya tak cairkan tetapi blendkan sekali dengan roti)

3 1/2 cawan air

2 sudu besar serbuk koko @ coklat emulco

* saya campurkan sedikit esen vanilla.

Cara-cara:

  1. Didihkan 3 cawan air, serbuk agar-agar dan gula dalam periuk.Kacau rata.
  2. Blend roti, telur, susu pekat, susu cair dan balance air tadi. Kemudian masukkan ke dalam periuk agar-agar yang telah dididihkan tadi. 
  3. Bahagikan adunan kepada 2. Satu adunan warna asal, satu adunan dicampurkan serbuk koko @ choc emulco. Bancuh dahulu serbuk koko supaya tidak bergentel atau berbiji-biji.
  4. Sediakan loyang atau acuan yang bersesuaian. Sendukkan satu adunan putih dan tuangkan di tengah-tengah loyang. Kemudian diikuti dengan sesenduk adunan warna coklat. Tuang di atas adunan putih tadi. Ulang sehingga habis adunan tadi. Tidak perlu ratakan atau kacau aduan. Biarkan adunan bergerak sendiri.Teknik ini akan menjadikan puding bercorak marble.
  5. Dah siap, bolehlah disimpan dalam peti sejuk sekurang-kurangnya sejam.

Resepi ini saya dapat dari facebook Cara Senang Buat Kek.. InsyaAllah, yang baru firts time buat pun akan menjadi sebab ia sangat mudah. 

Selamat mencuba ^_^




No comments:

Post a Comment