Wednesday 8 April 2015

Mac - April

Teks: Rahimah Omar

Assalamualaikum wbt...

Nak masuk rumah yang dah lama x jenguk ni kena bagi salam dulu. Hehehe..

Allahuakbar. Lama dah  tak update blog ni. Kalau dibiarkan sket lagi ada la spider datang buat sarang kan.

Akhir-akhir ni saya sangat la sibuk. 
Sibuk di office. Di rumah memang sudah tentu sibuknya. Sahabat sepejabat pergi holiday ke Jepun selama seminggu. Tinggallah Kak Tam sorang ni untuk cover keje2 sahabat. Bukan keje dia sorang pun. Kerja bersama. So, bila buat sorang2 ni, hilang la satu tangan kekdahnya. Tak apalah. Hari ni hari dia, next time dia pulak tolong kita mana2 yang bleh. Hidup kena saling bantu membantu.

Dalam sebulan kebelakangan ini macam-macam berlaku. 
Jumpa kawan-kawan lama masa UIA dulu. All AIKOLIANS' Divas. Bersembang dalam grup wasap sampaikan beribu-ribu msg x sempat nak baca. Hari-hari bangun pagi just scroll drown je wasap-wasap diorang ni. Macam-macam topik. Mana yang sempat catch up dapatlah point nak menyampuk. Kalo x scroll down laju2 je lah :)

Dalam sebluan ni jugak kesihatan diri agak merudum. 
Batuk, sakit tekak, sakit kepala. Baru nak baik dalam seminggu dua, teman lama datang kembali. Ada sehari tu, pergi klinik untuk dapatkan ubat. Doktor nak bagi MC boleh plak saya menolak MC tu. Ntah kenapa ntah. Baik la pulok ye. Tapi sebenarnya dok memikirkan keje-keje di office yang tak habis-habis. Perasan juga, sebenarnya dah lama x amalkan makan supplement yang dah nak berabuk kat rumah tu. Bila dah sakit baru nak makan. Memang la x de kesan kan. Insyaallah. Berazam untuk amalkan semula kehidupan sihat macam dulu-dulu. 

Kerja kat office pula, macam tak berhenti-henti pula masuk. 
Ada satu hari tu sampai 3 matter urgent nak diuruskan pada hari yang sama. Aduhai!!! Bos pun satu, dalam banyak-banyak officer, Kak Tam jugaklah yang dapat tugasan tu kan. Alasannya senang je "since u are from Chambers (or Advisory), u know what they want".... Hmmm. Camtu ke? Next time assign kat saya keje-keje yang datang dari Chambers je ye Boss. Yang lain-lain bagi kat orang lain.Tapi yang berlaku sebaliknya. Dari Chambers pun akak kena buat, yang lain-lain pun akak kena buat. Nasib la akak ni baik. Bukan jenis yang suka meroyan x tentu pasal kan. Bersabarlah Kak Tam ye.

Anak-anak pula seperti biasa dengan perangai masing. 
Sekarang saya tidak suka nak komplen banyak-banyak pasal anak. Saya lebih fikirkan solution daripada memikirkan masalah. Sebab pada saya bila berfikir sangat pasal satu2 masalah, kita bukan selesaikan masalah tu, sebaliknya jadikan masalah tu jadi lagi besar pulak. Saya cuba belajar untuk kurangkan menjerit pada anak-anak (nak berhenti memang x dapat lah kan ^_^), banyak-banyak kan beristighfar, dahulukan apa yang sepatutnya dan yang paling penting selalu dahulukan urusan dengan Allah (hasil bacaan Allah Tempat Meminta). InsyaAllah, semua akan jadi ok. Optimist ye ^_^.

InsyaAllah.
Minggu hadapan nak adakan kenduri doa selamat di rumah Mak Mertua di Tg. Malim. Sempena hari ulang tahun perkahwinan mak dan abah mertua yang ke 41. Sambil-sambil tu menumpang sekaki buat majlis ulang tahun kelahiran Khalis dan Iman. Buat sekali je. Senang dan jimat :). Jadi, minggu ni saya sibukkan diri untuk buat perancangan bagi majlis tu nanti. Untuk part birthday party anak-anak je la. Mak n abah mertua, itu agenda anak-anak diorang. Hehehe..

Dan InsyaAllah juga. 
Saya dan seorang sahabat sedang mengusahakan satu projek bisnes kecil-kecilan kami. Apa-apa pun, pesan sifu kalau nak berbisnes, kena ada tapak dulu. Set up satu company. Daftar apa yang patut. Kemudian barulah ke plan yang seterusnya. Yang itu, esok juga saya akan buat.  

Panjang juga rupanya entry hari ini ye. Ingatkan x de idea tadi. Masa mula2 nak tulis memanglah. Rasa x tau nak tulis apa. Tapi bila dah start menulis, macam2 la pulak yang keluar ye.

Semoga Allah berikan saya kekuatan untuk menghadapai ujian di hari-hari akan datang.

Amin.  




2 comments:

  1. Salam Lenny. Inilah rutin harian saya. Apa pun, anak2 dan keluarga no.1. Salam perkenalan :)

    ReplyDelete