Friday 23 October 2015

Papa Offshore

Teks: Rahimah binti Omar

Assalamualaikum wbt.

Hari ni dah masuk hari ke 8 En. Suami offshore. Anak-anak dah mula terasa. Mula bertanya Papa balik ke tak. Bila Papa nak balik? Khalis dan Iman yang dah faham pun turut bertanya juga. Sian la hai. Dah mula rindu la tu.

Weekend ni merupakan weekend kedua tanpa Papa. Which means, bila takde Papa, kurang la aktiviti-aktiviti luar. Lagi-lagi bila jerebu ni. Duduk beraktiviti dalam rumah sahaja. Kesian, tapi nak buat macam mana. Mama takut nak bawa keluar jalan-jalan sorang-sorang. Lebih-lebih lagi akhir-akhir ni banyak sangat kes culik kanak-kanak. Sampaikan ke tahap masuk ke dalam rumah untuk menculik. Allahuakbar! Dalam rumah sendiri pun dah x selamat, apatah lagi kat luar.

Mama juga dah kehabisan idea nak buat aktiviti apa dengan anak-anak dalam rumah. Bukan xde, tapi Mama faham yang diorang nak sebenarnya main kat luar, bersiar-siar dalam kereta. So, bila ada aktiviti dalam rumah pun cepat terasa boring. Dapat lah bertahan untuk 30 minit pertama. Itu pun cukup lama. Sudahnya end up main hp or ipad. Itu yang Mama x berapa suka sangat tu.

Untuk weekend ni, Mama harap xde la jerebu sangat. So that Mama boleh bawa anak-anak Mama keluar sekejap. Plan nak bawa ke rumah Along di Taman Keramat Permai, KL. Ajak Acik keluar ke AEON Setiawangsa sekejap. Beli belah sket. Belanja anak-anak makan KFC sket. Then balik.

Nampak biasa je kan plan nya. Xde apa yang menarik. Tapi bagi Mama dan anak-anak yang memang jarang bersiar-siar di shopping complex ni, ini juga salah satu aktiviti yang sangat menarik kalau nak dibandingkan duduk di rumah ^_^. Lagipun bukan selalu bawa anak makan luar. Kalau ada teman barulah boleh bawak diorang ni makan luar. Maklumlah, nak kawal 4 orang kanak-kanak riang memang satu tugas yang mencabar. Hehehe

Papa lambat lagi balik. Kalau ikut schedule, 3rd November baru ke darat. Itupun bergantung pada cuaca. Kalau jerebu, mungkin delay lagi. Kalau balik pun, masih perlu masuk office sehari dua, then baru bercuti panjang. 

Sebenarnya Mama agak terasa juga bila Papa offshore ni. Kalau dikira-kira, sudah hampir 6 tahun Papa x offshore. Bila dah ada khalis,  Papa dah tak ke offshore lagi. Pastu berderet-deret dengan yang lain pulak kan. Sudahnya, bertahun x ke offshore. Kiranya ini kali pertama Papa ke offshore bila dah ada anak. 

Bila Papa xde, Khalis tukang kira hari kat kalendar. Setiap hari dok pangkah kat kalendar yang Mama buat khusus untuk tempoh Papa ke offshore ni. So, hari-hari juga lah dia dok menghitung hari kepulangan Papa di kalendar tu. Sian la hai.... First time Papa berjauhan dalam tempoh yang agak lama :(

Apa pun... Life must go on. Mama kena kreatif pikirkan apa aktiviti nak buat dengan anak-anak. Last weekend dah buat aktiviti craft dengan diorang. Beli sket bahan-bahan di Mr.DIY. Simple aktiviti yang menyeronokkkan anak-anak macam gunting-gunting kertas, tampal-tampal, buat ulat bulu dengan menggunakan fur balls, main counting marbles dan lain-lain. Rumah memang bersepah. Tapi tak apa la kan. Asalkan diorang tak boring.

Oklah. Pagi ni nak memikirkan apa plak aktiviti nak buat dengan anak-anak esok. Since hari ni plan nak jalan-jalan, sempat lagi la nak merancang aktiviti esok. 

Jom masak bekfes. Dah pukul 7.00 pagi dah ni. Anak-anak dah mula bangun. Cepat Mama! Sebelum ada yang bising lapar ^_^



No comments:

Post a Comment