Thursday 3 November 2016

Pindah Rumah Part 1 - Perancangan Untuk Pindah Rumah

Teks: Rahimah Binti Omar

Assalamualaikum.

Alhamdulillah. Dah selamat berpindah. Penatnya tak usah cakaplah. Rasa nak patah pinggang. Rasa nak amik cuti seminggu, pastu nak gi spa relax jap. Tapi semua tu dalam mimpi je la ^_^

Ok. Jom kita cerita proses nak pindah rumah ni. Nak pindah rumah kena rancang elok-elok. Lagi-lagilah kalau rumah banyak barang. Urusan perpindahan semua kena mulakan awal. Kalau tak, kelam kabut jadinya.

First of all, of course lah target date untuk berpindah. Sebab bila dah ada tarikh, senang kita rancang nak kemas-kemas barang-barang. Boleh start sikit-sikit sampailah ke tarikh nak pindah tu. Kalau tarikh nak pindah tu tak lama sangat tempohnya, berkemungkinan perlu ambil cuti sehari untuk urusan packing dan sebagainya. Ada tarikh yang tertentu juga bagus kalau ada melibatkan relocation astro atau internet ke rumah baru. Yang ini banyak bergantung pada penentuan tarikh tu bagi memudahkan membuat appointment dengan pihak yang berkaitan.

#2nd. Packing barang-barang yang nak dibawa. Proses packing ni sebenarnya yang paling leceh. Nak kena sisih dulu mana yang tak pakai. Mana yang nak dibuang, mana yang nak disedekahkan, mana yang boleh dijual dan sebagainya. Nak packing kena ada kotak atau beg yang tahan lasak. Barang-barang yang di pack ni nanti nak dibawa naik atas lori. Kalau kotak x elok atau beg tak tahan lasak, mau terburai barang-barang tu nanti. Pack ikut kategori dan jangan lupa labelkan terus apa barang yang di pack tadi bagi memudahkan proses mencari semasa nak unpack nanti.

#3rd. Cari mover. Kalau barang sikit dan boleh angkut sendiri boleh guna kenderaan peribadi, tak perlulah mover. Sebab mover ni agak mahal juga kosnya. Part cari mover ni kena survey banyak sikit. Sebab berdasarkan pengalaman kami yang dah pindah 3 kali ni, boleh dikatakan ada yang menawarkan harga sewa lori dengan pekerja yang murah dan berbaloi. Jadi kena rajin-rajin sket survey dan tanya harga.

#4th. Buat bajet. Sebenarnya nak pindah rumah ni banyak juga duit nak guna. Mover la biasanya yang paling mahal pun. Contohnya seperti upah orang nak dissemble perabot, beli kotak dan beg plastic, upah orang cuci rumah dan sebagainya. Sebaik-baiknya mana yang boleh buat sendiri, buatlah sendiri. Kos upah tenaga kerja sekarang ni mahal tau. Nanges nak membayar nanti.

#5th. Pastikan ruang untuk menyimpan barang di rumah baru sudah disediakan. Lagi bagus kalau dah sediakan pelan kat mana nak letak perabot-perabot. Sebab bila mover tu angkat terus bagitahu kat mana letak. Barang-barang lain susun di satu tempat khas supaya tidak berselerak sampai tak ada ruang nak lalu nanti. Percayalah, kalau korang pindah, bukan siap kemas dan unpack barang dalam hari yang sama, waima hari esok dan lusa dan tulat dan seterusnya untuk minggu tu pun belom tentu siap kemas ^__^. Paling kurang 2 minggu baru siap kemas sepenuhnya. Itu sebab pentingnya letak dan kumpul barang di satu tempat dahulu.

#6th. Sesi unpack barang. Unpack mana-mana yang penting dulu. Masa ni labelling yang kita buat memainkan peranan penting. Boleh memulakan unpack barang-barang yang digunakan segera seperti barang-barang dapur, baju yang nak dipakai dan barang-barang elektrik yang nak diguna.

#7th.  Susun atur perabut dan barang-barang. Kalau sempat, masa unpack tu terus sahaja disusun atur barang-barang yang dah dibuka ke tempat yang sewajarnya. Tetapi kadang-kadang sebab nak cepat memang main buka je dulu kotak tu, dan susun kemudian. Part nak susun atur rumah ni memang ambil masa. Ini kiranya part yang last sebelum rumah kelihatan cantik tersusun =D  


Kalau nak ikutkan satu persatu, memang banyak juga benda nak dilakukan bila nak pindah rumah ni. Lagi-lagi lah kalau nak pindah daripada rumah besar ke rumah kecik. Nanges nak pikir nak letak barang-barang. 

Ada tragedy berlaku. Huhuhu. Nantilah kita cerita ye. Sadissss… Hehehe. 

Babai dulu. 

Kak Tam Mama Sado 
(gelaran baru encik suami bagi... sebab dah gemoksss ^___^)

No comments:

Post a Comment