Tuesday, 22 November 2016

Pindah Rumat Part 3: Tragedi Oktober

Teks: Rahimah Binti Omar

Assalamualaikum wbt.

Ingat tak hari tu Kak Tam kata ada tragedi berlaku semasa hari perpindahan ke rumah baru di Putrajaya. 

Apa tragedi nya tu???

Sofa kesayangan hakak tak muat masuk pintu 
dik non!!!

-____________-

Sofa leather warna hitam 3 seater besar bagak.
Tragedi Oktober sungguh.

Gambar sofa tak ada dalam simpanan. 
Cari-cari gambar dalam rumah, tak jumpa la pulak gambar sofa ni.

Dah camner tu kalau tak muat. 
Memula tu puas la jugak memusingkan sofa tu nak bagi masuk jugak dalam rumah. Tapi memang tak boleh. 
Sebab pintu grill lepas, tapi pintu rumah tak lepas. 

Sofa pulak jenis tak boleh cabut. 
Seketul beso gitu. 
Hishhh! 
Kak Tam memang dah garu kepala dah masa tu. 
Tak tau nak buat apa lagi dah. 
Haru!

Mak mertua suruh letak kat luar rumah dulu. 
Takkan nak hantar rumah Bangi. 
Bagi orang guna lagilah sayang. 
Mahal kot. 
Satu-satunya perabot mahal yang akak ada pon =p

Semalaman sofa kat luar rumah. Mak mertua x senang hati dok memikirkan sofa kat luar rumah tu. Kak Tam lagilah. Sedih tak terkira sebab bajet2 dapatlah letak sofa tu depan tv. Dapatlah ku beristirehat menghilangkan penat lelah di depan TV konon-kononnya.

Esoknya masa kat ofis adik ipar call bagitau idea mak nak bawak balik sofa tu ke Tanjung Malim. Off course la kena sewa lori. Sebenarnya ada lagi urusan-urusan lain yang memerlukan lori sewa. Tu yang mak cadangkan gitu.

Fikir punya fikir, daripada letak kat luar rumah terbiar macam tu, baiklah bagi mak bawak balik kampung. Terpaksalah. Nak buat macam mana kan. Letak kat luar rumah pun takut orang/jiran-jiran marah plak. 

Makanya, hakak dengan redho melepaskan sofa ku ke rumah emak. Selamat dah sofa tu pun. Walaupun mak kata esok-esok kalau nak sofa tu balik ambik lah, tapi Kak Tam tak rasa sofa tu akan kembali ke rumah Kak Tam. Satu keje la pulak nak sewa lori lagi nanti. Bukannya murah weh >__<

Makanya, sekarang tiada lagi sofa empuk nak landing ketika nonton TV. Yang ada sofa lama yang kalau duduk terperonyok ke bawah. Kalau tak berhati-hati duduk, boleh bertemu tulang tongkeng korang dengan kayu sofa tu ^__^

Tak ada plan nak beli sofa baru buat masa ni. Biarlah dulu apa yang ada. Rumah pun bukan besar sangat macam dulu. Tempat limited. Sofa bed yang ada tu pun dah ok. 

Harap-harap sofa tu bahagialah ada kat kampung nun.  


1 comment:

  1. Cik Ima,tak tau nak rasa sedih atau rasa nak gelak..nampaknya kene bentang toto ajelah depan tv. tak yah baring2 dah, tergolek2 dpn tv mcm hindustan pun boleh...hi2..

    ReplyDelete