Saturday 5 December 2015

Home Leave

Teks: Rahimah Binti Omar

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah. Hari ini hari kedua Echa home leave. Belum discharge lagi. Balik dan berehat di rumah dengan kebenaran doktor. Masih perlu berulang ke hospital untuk ambil antibiotik dan daily dressing setiap pagi. Tak mengapalah. Asalkan dapat balik ke rumah, dapat suasana rumah yang selesa, dapat jumpa abang, kakak dan atuk, itu semua dah cukup menggembirakan Echa. Bukan Echa je, mama nya pun lagi gembira dapat balik menjengah anak-anak di rumah dan makan masakan rumah.

Doktor kata kadang-kadang persekitaran dan suasana rumah juga boleh membantu orang yang sakit cepat sembuh. Dari sudut psikologi begitulah. Harap-harap betul la. Echa pun nampak lebih happy bila di rumah. X nampak macam orang sakit pun. Dan 2 hari ni juga lepas dressing doktor kata dah tak ada nanah lagi. Luka pembedahan juga makin baik. Cuma perlu masa sehari dua lagi sebelum doktor jahit luka tu. InsyaAllah kalau takde aral, Isnin ni bolehlah prosedur untuk jahit luka tu dibuat. Alhamdulillah. Syukur. Lega mendengarnya.

Kak Tam memang berharap dan berdoa setiap hari supaya Echa cepat sembuh. Kasihan melihat dia buat daily dressing under sedation setiap hari. Lepas tu setiap kali cucuk antibiotik di line yang terpasang di tangan, setiap kali tu juga lah Echa meraung sakit. Kalau tak kuat kan hati memang 3 kali sehari lah Kak Tam menangis - ikut waktu amik ubat ^_^

Tak apa lah. Semua ni untuk kesihatan Echa. Bertabahlah wahai hati untuk beberapa hari lagi ni. Bila Echa dah sihat nanti mama pun boleh tersenyum gembira. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment