Monday 20 October 2014

Aktiviti hujung minggu

Teks: Rahimah binti Omar

Hujung minggu yang lalu kami sekeluarga tidak ke mana. Minggu sudah baru sahaja berjalan makan angin di kampung keluarga belah suami di Kuala Kangsar. Tambahan, suami pula balik ke Terengganu pada malam Sabtu. Jadi, saya dan anak-anak hanya membuat aktiviti di rumah sahaja.

Disebabkan kami sekeluarga selalu keluar beraktiviti dan tidak lekat di rumah ketika hujung minggu, anak-anak cepat rasa bosan apabila sesekali duduk di rumah. Hari Sabtu boleh tahan lagi, masuk hari Ahad mulalah masing-masing buat muka kebosanan. Alahai. Kasihan pula rasanya. Tetapi saya tidak mampu untuk bawa 4 orang anak bersiar-siar bersendirian. Hendak layan kerenah mereka lagi. Bersiar-siar hanya ketika Papanya ada saja.

Disebabkan tidak mampu bawa anak-anak keluar dan saya tahu anak-anak akan bosan bila  duduk di rumah tanpa ada aktiviti luar rumah, saya ajak mereka buat beberapa aktiviti yang boleh menyeronokkan mereka. Contohnya, hujung minggu yang lalu saya ajak anak-anak cuci kereta. Isi air sabun sebaldi, beri seorang satu kain untuk mengelap, pakaikan baju yang bersesuaian, maka bolehlah mula membasuh kereta.



Abang Khalis berposing sambil menyental body kereta.


Iman paling seronok menyental tayar kereta. Favourite part tu.


Si kecil Aneesa pun turut serta bermain buih sabun :)

Mana Aleeya? Entah kenapa tuan puteri hari ini tidak berminat untuk bermain buih sabun.

Sebenarnya kereta yang dicuci tidaklah sebersih mana. Hanya sebelah itu sahajalah yang mereka gosok pun. Lebih banyak bermain air dan buih sabun dari membasuh kereta. Tidak mengapalah. Bukan hendak suruh mereka cuci betul-betul pun. Sekadar untuk bagi mereka seronok. Itu sahaja. Tidak perlu keluarkan kos untuk ke taman tema air kan. Hehehe.

Setelah penat main cuci-cuci kereta, kita makan aiskrim pula. Sesekali bagi anak-anak seronok menikmati aiskrim dengan memvariasikan hidangan aiskrim tersebut. Kali ini kebetulan Kak Long saya memberi cream puff kepada saya. Jadi, saya hidangkan aiskrim dengan cream puff. Biasanya saya suka makan aiskrim dengan roti atau pisang. Tetapi memandangkan semua itu tiada di rumah, saya gunakan apa yang ada sahaja lah.


Hari Ahad, Achik sekeluarga datang menyinggah. Seronok anak-anak dapat bermain bersama kak Dini, Nabil dan Danial.


Sempat berposing 6 bersaudara ini.


Alhamdullillah. Walaupun Papa tiada di rumah, Mama dapat juga melakukan aktiviti untuk anak-anak supaya mereka tidak bosan. Bukan senang hendak melayan kerenah anak-anak yang masih kecil ini. Tetapi Mama cuba sebaik mungkin supaya anak-anak sentiasa gembira dan sihat. Lepas ini kena fikirkan apa lagi aktiviti yang boleh dibuat di hujung minggu terutama sekiranya Papa tiada. Apa pun semoga Mama juga diberi kesihatan dan ketenangan supaya dapat melayan dan menguruskan anak-anak mama dengan baik.

Keep up the good work Mama!



No comments:

Post a Comment