Monday 13 October 2014

Jom le kome ke Kuale Kangsor!

Teks: Rahimah binti Omar

Sudah lama tidak ke Kuala Kangsar, Bandar Di Raja Perak. Hujung minggu yang lalu, kami sekeluarga pergi ke Kuala Kangsar menghadiri majlis kenduri kahwin sepupu iaitu anak kepada pakcik sebelah suami. Apalagi, kesempatan yang ada, kami singgah sebentar di Pekan Kuala untuk menikmati cendol dan laksa. Sebenarnya tiada apa yang istimewa dengan cendol dan laksa di Pekan Kuala ini. Sama sedap seperti di tempat lain. Tetapi yang menjadikan ia menarik adalah suasana tempat makan di tepi Sungai Perak. Sambil-sambil minum cendol dan makan laksa, boleh menikmati keindahan sungai yang mengalir tenang.



Kami menginap di Riverview Resort. Resort yang berada betul-betul di tepi Sungai Perak. Pemandangannya cantik dan menenangkan jiwa. Seronok anak-anak dapat bermain dan berlari di tepi sungai. Kesian anak-anak. Lama sebenarnya tak bawa diorang berjalan-jalan.


Seberang sungai ada Mr Os Chalet. Kami sekeluarga merancang untuk cuba menginap di Mr Os Chalet pula lain kali. Kelihatan dari jauh macam menarik.




Kalau sudah berjalan-jalan tidak sah kalau tidak makan. Terutama kalau ada makanan yang menarik di satu-satu tempat di kawasan tersebut. Contohnya, pertama kali di Pekan Kuala ini kami jumpa roti barakah. Home made roti yang dibakar dan di sapu mentega. Di atasnya ada sebiji telur mata separuh masak dan ada home made kaya. Roti barakah ini hanya dijual di pasar pagi atau pasar minggu. Gerai tepi jalan sahaja tetapi rasanya sangat sedap. Kualiti yang lagi bagus daripada roti bakar di restoran kopitiam tetapi boleh dapat dengan harga yang murah.

Inilah keluarga kami. Percutian hujung minggu yang tidak dirancang ini biasanya akan jadi lebih seronok dan dipenuhi dengan pelbagai aktiviti - aktiviti makan-makan dan jalan-jalan.  Kadang-kadang bila merancang untuk bercuti, ada sahaja rancangan yang tidak menjadi. Jadi, kami lebih suka gamble dan redah sahaja. Asalkan anak-anak sihat, jauhlah langkah kami sekeluarga.

Dua minggu lagi kami merancang untuk ke Temerloh, Pahang ke rumah adik ipar. Sambil-sambil bolehlah ke Gambang pula. InsyaAllah. Jika tiada aral dan diizinkan Nya, sampailah kami sekeluarga nanti.

Gambang, mu tunggu aku datang :)



1 comment:

  1. Wah.. dah jadi blogger... come visit mine...

    Kita serupa... tapi kesian kat imah lagi sbb kadang2 berjauhan... hehe

    ReplyDelete