Monday 22 December 2014

It’s a Play Dough Time!

Teks: Rahimah Binti Omar

Anak-anak saya memang sangat suka bermain tanah liat (plastesin) atau play dough. Kalau dikira, entah sudah berapa puluh kotak tanah liat yang dibeli dan berapa ratus ringgit habis untuk membeli set play dough yang sememangnya mahal itu. Paling kuat paw papa dan mama untuk beli set play dough adalah Iman. Memang susah nak kawtim dengan si kecik ni. Kalau tak dapat, memang menangis la jawabnya.

Sudah beberapa kali berjanji dengan Iman nak buat play dough sendiri. Jimat sedikit. Set play dough sudah ada. Dohnya sahaja yang tiada. Kalau guna tanah liat biasa, agak keras dan tidak sesuai untuk menggunakan set play dough tu. Sayang pula kalau patah atau rosak. Setakat acuan sahaja bolehlah.

Minggu sudah, balik je ke rumah dia bertanya lagi. Disebabkan mood mama baik dan anak-anak pun behave hari itu, tak sempat salin baju, mama terus ke dapur. Ambil mangkuk, tepung, air, minyak masak dan pewarna untuk dibancuh dan dibuat doh. Semua duduk mengadap mama menguli doh termasuk Baby Eecha. Dan hasilnya, dapatlah beberapa bekas doh yang berwarna merah untuk mainan anak-anak. Jimatkan. Kalau nak dibeli, satu bekas berharga lebih kurang RM8 (bekas besar) bagi doh berjenama Play Dough. Yang tidak berjenama pun lebih kurang RM5 juga sebekas. Cuma kekurangannya ialah doh adunan sendiri ini tidak tahan lama seperti doh yang dibeli kerana adunan akan basi selepas sehari. Doh yang dibeli semestinya mengandungi bahan awet untuk membolehkan ia tahan lama.    

Play dough merah

Saya tidak kisah anak-anak main play dough walaupun kadang-kadang kotor dan melekat di sana-sini. Kerana bermain play dough ini boleh menggalakkan anak-anak berfikiran kreatif, suka belajar dan fokus pada sesuatu perkara. Di samping itu, bermain play dough juga akan menggalakkan daya imaginasi anak-anak. Sel-sel otak akan berhubung antara satu sama lain ketika bermain :)

Kalau rasa tak mahu penat membersihkan kotoran atau play dough yang melekat di sana sini, pesan kepada anak-anak untuk bermain di satu tempat sahaja. Lebih baik jika bermain ditempat yang sememangnya dikhaskan untuk bermain. Lagi mudahkan. Kalau kotor pun setempat sahaja. Lagipun, adatlah kalau ada anak-anak kecil. Kalau tak kotor, tidak sahkan.

Sebagai ibubapa, kita hendaklah menggalakkan anak-anak berfikiran kreatif melalui permainan yang mereka main kerana itulah cara yang paling seronok untuk mereka menerokai dunia ilmu di peringkat usia mereka ini. Lagi seronok kalau ibubapa dapat bermain bersama.

Bagi ibubapa yang belum mencuba buat play dough sendiri bolehlah cuba selepas ini. Mudah dan jimat. Hanya bancuh bahan-bahan yang saya sebutkan tadi dan uli adunan. Seeloknya buat dalam kuantiti yang cukup-cukup untuk mainan anak-anak sahaja kerana kalau berlebih membazir la pula.


Selamat berimaginasi semua!

No comments:

Post a Comment