Friday 26 December 2014

Misi Bantuan Banjir

Teks: Rahimah binti Omar

Hari ini rata-rata bercerita pasal banjir. Di pejabat, radio, tv, surat khabar, media sosial seperti fb, whatsapp dan lain-lain. Banyak gambar-gambar disebarkan menunjukkan keadaan sebenar tempat-tempat yang ditimpa banjir. Allahuakbar. Kasihan melihat mangsa-mangsa banjir terutama golongan warga emas dan kanak-kanak termasuk bayi.

Teringat kisah tahun lepas tatkala negeri Terengganu dan Pahang dilanda banjir teruk. Suami dan rakan-rakan menganjurkan misi bantuan banjir. Misi yang diadakan secara tiba-tiba, atas kesedaran untuk menghulurkan bantuan kepada yang memerlukan, saya dan suami serta rakan-rakan berusaha untuk mengutip seberapa banyak sumbangan daripada ahli keluarga serta rakan-rakan tidak kira dari segi kewangan atau sumbangan barang-barang keperluan, makanan dan pakaian. Alhamdulillah. Ramai yang menghulurkan bantuan.

Tahun ini, tatkala banjir melanda,  ramai juga yang bertanya " tak buat collection ke?". Atau "bila nak pergi hantar bantuan?". Asalnya tidak merancang untuk menganjurkan misi bantuan banjir sekali lagi kerana suami ada komitmen kerja. Namun atas pertanyaan ramai, bersemangat pula encik suami untuk menganjurkan misi ini sekali lagi.

Sebagai isteri, saya memberi sokongan kepada suami. Benda baik kan. Tengah hari tadi, saya mengemas baki pakaian sumbangan rakan-rakan untuk mangsa banjir tahun lepas. Sebenarnya, kami tertinggal 2 bungkusan pakaian kerana terlalu banyak barang yang perlu diagihkan pada masa itu. Bila saya buka, separuh pakaian, kain-kain termasuk cadar dan tuala terpakai terpaksa saya buang. Agak sedih juga kerana ada pakaian yang bukan sahaja lusuh tetapi sudah tidak sesuai untuk digunakan kecuali sebagai kain buruk. Pakaian yang ada seolah-olah diberikan untuk clear kan rumah atau proses pembersihan rumah sahaja.

Suami kata, tak apelah. Asalkan ada yang nak menderma. Pada saya, jika ingin memberi, berilah benda yang paling elok kita ada. Maksudnya, jika memberi pakaian terpakai, bagilah pakaian yang masih boleh dipakai. Jangan hanya boleh pakai, tapi pastikan juga ia elok dan bersih.

Jadi, hari ini ingin saya kongsikan beberapa perkara yang boleh dijadikan sebagai panduan kepada sesiapa yang ingin menderma atau memberi sumbangan barangan atau pakaian kepada mangsa banjir.

@ sumbangan air bersih/ air mineral. Air bersih sangat-sangat diperlukan terutama untuk diminum.

@ bagi pakaian yang bersesuaian terutama untuk musim sejuk/ musim banjir.

@ pakaian yang elok dan masih boleh dipakai. Janganlah bagi pakaian yang sudah koyak, terlalu lusuh atau buruk.

@ sumbang pakaian yang bersih. Perlu ingat, mangsa banjir tidak mempunyai air bersih untuk basuh pakaian yang diberikan. Mungkin ada yang memerlukan pakaian kerana meninggalkan rumah sehelai sepinggang. Jadi, sila pastikan ia dalam keadaan yang bersih dan boleh dipakai terus.

@ sumbangan makanan. Seeloknya makanan yang boleh dimakan terus (tak perlu masak) dan tahan lama seperti biskut, maggi dan 3 in 1 product. Maggi boleh dianggap tak perlu masak sebab hanya perlu rendam dalam air panas sahaja.

@ barangan  keperluan harian seperti pampers. Tidak perlu yang branded. Yang penting sesuai digunakan oleh bayi atau kanak-kanak. Lilin juga boleh menjadi barang keperluan  harian ketika musim banjir terutama bagi kawasan yang telah terputus bekalan elektrik.

@ barang-barang lain seperti tilam nipis dan khemah. Penempatan mangsa banjir kebiasaannya adalah dewan orang ramai, sekolah dan balai raya. Jadi, boleh bayangkan ketidakselesaan terutama warga emas, kanak-kanak, ibu mengandung dan lain-lain lagi. Sekurang-kurangnya khemah yang disumbang boleh memberi sedikit privacy kepada mereka.

@ sumbangan ubat-ubatan. Yang ini kebiasaannya diberi oleh pihak yang berkaitan. Walau bagaimanapun, boleh juga untuk menyumbang ubat-ubat yang asas seperti panadol atau minyak angin.

Bagi yang nak menyumbang, banyak channel yang boleh digunakan untuk membuat sumbangan. Jika risau untuk menyumbang kewangan kepada pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab, bolehlah pergi ke mana-mana masjid atau surau. Kebiasaannya masjid atau surau memang akan anjurkan misi bantuan banjir. Insyaallah sumbangan anda akan disalurkan kepada pihak yang sewajarnya.

p/s: by the way, saya memang gelar suami saya as "PAPAZOLA" because of his good heart and suka bantu orang. Hehehe.




No comments:

Post a Comment