Wednesday 7 January 2015

Best Western Marina Island Resort, Lumut

Teks: Rahimah Binti Omar

2 minggu yang lalu saya menghadiri kursus anjuran pejabat di Best Western Marina Island Resort, Lumut selama 2 hari. Seperti biasa, satu keluarga saya bawa sekali. Adik saya Achik pun turut serta. Buat tolong-tolong suami jaga anak ketika saya ke kursus.

Pertama kali menginap di Best Western Marina Island Resort ini. Hotelnya masih lagi baru. Jadi, bilik dan kelengkapan di dalamnya pun sudah tentunya masih baru dan cantik. Cukup selesa dan luas untuk saya dan keluarga besar saya ni.

Hotel ini menyediakan apartment satu bilik, dua bilik dan tiga bilik. Saya duduk di apartment satu bilik sahaja. Macam yang saya cakap, apartment ini luas, dibahagikan kepada ruang bilik, ruang tamu dan ruang dapur. Ruang tamu dan dapur bercantum. Jadi cukup luas untuk anak-anak berbaring-baring dan berlari-lari. Ini bagi bilik yang saya duduk lah ye. Bilik lain saya tidak pasti bagaimana arrangement nya.

Pemandangan dari balkoni bilik sangat cantik. Menghadap telok pantai Lumut. Kalau tak silap, kawasan ini namanya Teluk Muloh. Sejuk mata memandang pemandangan yang indah di sini.


Pemandangan dari bilik di tingkat 6. Cantikkan.

Ada kemudahan berkayak dan water sport.

Kolam pun ada :)
Pada saya harga bagi satu malam penginapan plus sarapan untuk seorang serta package meeting dan kursus di sini agak berpatutan. RM190 per person sehari untuk package tersebut. Bolehlah untuk kami yang buat kursus di akhir tahun dan bajet cukup-cukup ni. Jika ikut rate di internet, untuk penginapan biasa serta sarapan adalah RM170 per nite.

Alhamdulillah, kursus berjalan lancar seperti yang dirancangkan. Bersemangat mendengar ceramah yang diberikan tetapi lagi bersemangat nak berjalan ke Pulau Pangkor sebenarnya.

Khusyuk mendengar ceramah.

Habis mendengar ceramah dan aktiviti-aktiviti dalam kelas, kami dibawa untuk aktiviti island hopping di Pulau Pangkor. Kosnya RM30 untuk dewasa di mana harga ini adalah termasuk harga tiket ferry pergi balik dan harga sewa teksi/van untukberjalan-jalan di sekitar Pulau Pangkor. Pada saya agak murah juga kosnya.

Anak-anak gembira tak terkata. Pertama kali naik ferry. Agak jakun sket. Alhamdulillah la tak mabuk laut. Lagipun perjalanan ke Pulau Pangkor hanya lebih kurang 15 ke 20 minit sahaja. Tak lama pun.

Gambar? Tak sempat nak ambil gambar sebab sibuk melayan anak-anak yang nak itu dan ini bila sampai di satu-satu tempat. Iman la yang paling meragam sekali sebab tak dapat beli mainan ultraman. Aduhai... Letih mama dan papa layan. Cakap dengan papa, inilah kali pertama dan terakhir kita pergi ke Pulau Pangkor. Selepas ini, kalau nak pergi lagi kena tunggu lebih kurang 5 tahun lagi lepas anak-anak dah cukup besar dan senang dibawa berjalan.

Apapun, syukur sebab dapat bawa anak-anak berjalan. Seronok diorang mandi kolam hari-hari. Itu pun agenda utama diorang ni. Hehehe.

Tak tahu bila lagi nak berjalan-jalan makan angin. Mungkin 3 atau 4 bulan lagi kot. Ke mana? Biasanya kami tidak merancang awal. Kalau tiba-tiba terasa nak berjalan-jalan, barulah berfikir hendak ke mana.

Semoga kami diberi kesihatan untuk menikmati keindahan alam ciptaan Ilahi ini pada masa akan datang. Amin...






No comments:

Post a Comment