Thursday 15 January 2015

Salam Saiyyidul Ayyam

Teks: Rahimah Binti Omar

Salam Saiyyidul Ayyam... Hari Jumaat yang mulia. Alhamdulillah di atas kesihatan untuk berada di hari Jumaat ini.

Seperti minggu yang sebelumnya, hari Jumaat adalah hari makan-makan di pejabat. Berkonsepkan pot luck, siapa yang sempat memasak, maka dialah akan menyumbang makanan pada hari itu. Kali ini saya tidak berkesempatan untuk memasak atau menyediakan apa-apa makanan. Bahan ada, tetapi kekurangan masa. Kerana hari yang sebelumnya saya kekurangan tidur akibat dari ketiadaan elektrik di rumah. Bergelap sekejap. Sekejap-sekejap pun satu jam lebih jugalah tiada elektrik.

Kasihankan anak-anak yang tidur dalam kepanasan, saya menyengkang mata untuk mengipas anak-anak dengan buku. Sekurang-kurangnya diorang tidur lena. Tidaklah meragam bila bangun pagi.

Akibat tidak bersedia, meragau-ragau saya mencari lilin dan mancis. Mula-mula tu tak jumpa. Saya pasti bekalan lilin dan torchlight semuanya ada di bilik atas. Nak ke atas risau pula anak-anak yang lain terjaga dan menangis kerana kegelapan ketika saya di atas. Sudahnya saya hanya gunakan flashlight di handphone saja lah.

Rasa lemas pula bila kekurangan cahaya. Sudahnya saya korek-korek jugalah laci-laci yang ada. Manalah tahu ada sebatang lilin terselit. Alhamdulillah, akhirnya terjumpa juga separuh lilin yang telah patah dan satu lilin pewangi aromaterapi. Bolehlah. Daripada tiada kan.

Sambil mengipas anak, saya bernekad untuk membeli lampu bateri atau lampu ayam sebagai persediaan untuk digunakan ketika tiada elektrik. Senang dan mudah. Kat mane nak cari ye?

Tengah hari ini ada masa rehat yang panjang. Bolehlah keluar sebentar ke shopping kompleks yang berdekatan untuk survey lampu tu. Kot ada boleh beli terus.

Malam ini sudah merancang nak packing barang untuk ke Melaka pada hari esok. Packing awal senang. Tidaklah kelam kabut nanti. Lagipun esok nak menyinggah di hospital Ampang Puteri untuk menziarah Abang Wan dan Along. Katanya dah dipindahkan ke wad biasa. Alhamdulillah. Semoga semakin sihat dan cepat sembuh.

Hari Jumaat memang cepat berlalu. Jika ada kerja urgent, memang tidak cukup masa rasanya. Satu kerja telah siap. Nak sambung kerja lain pula. Cukuplah catatan hari ini. Semoga perjalanan ke Melaka esok hari untuk Hari Keluarga Rahman Legacy berjalan lancar hendaknya.


 

No comments:

Post a Comment