Tuesday 20 January 2015

Seandainya dia pergi...

Teks: Rahimah Binti Omar

Pagi semalam Along khabarkan keadaan Abang Wan semakin teruk. Sesak nafas dan separa sedar. Along mohon kami adik beradik mendoakan kesejahteraan Abang Wan. Kata Along, dia redha sekiranya Abang Wan bertemu Penciptanya. Sudah tidak sanggup dia melihat Abang Wan kesakitan. Yang penting Along mohon didoakan semoga pemergiannya dalam husnul khatimah.

Pagi semalam saya melangkah ke pejabat dengan hati yang berat. Terasa ingin menziarah Abang Wan. Manalah tahu, ini kali terakhir saya berjumpa dengannya. Sepanjang dia sakit, hanya sekali saja saya sempat menziarah. Itu pun selepas pembedahan kali pertama. Kata emak, wajahnya sudah cengkung, susuk tubuhnya sudah nampak tulang. Sedangkan dulunya semasa dia sihat, Abang Wan segak gagah dan tegap orangnya. Apa yang saya boleh buat, hanya mendoakan yang terbaik untuknya.

Tengah hari, sedang saya berkira-kira hendak makan, saya terima panggilan dari emak. Sudah terfikir perkara buruk. Ya Allah, kuatlah semangatku untuk menerima apa jua berita. Mak beritahu, Abang Wan nazak dan telah dibawa ke Hospital Pusrawi. Bergegas naik ke pejabat dan minta kebenaran daripada bos untuk pulang awal kerana ada kecemasan keluarga. Maklumkan juga pada bos, sekiranya ada kematian, saya mungkin akan mengambil cuti 2 atau 3 hari. Hati sudah terbayang wajah Along. Ya Allah, kuatkanlah semangat kakakku.

Sebenarnya saya tidak tahu hendak ke mana. Ke hospital atau ke rumah Along. Akhirnya saya memutuskan untuk ke rumah Along sebab Mak dan Mokde masih di sana. Jika ke hospital pun tiada apa yang boleh dilakukan selain berdoa kerana Abang Wan terus dimasukkan ke ICU.

Sampai di rumah saya lihat wajah Mak dan Mokde sugul dan sedih. Mak dan Mokde berselang-seli bercerita mengenai Abang Wan. Kebetulan malam sebelumnya Mak dan Mokde menemani Along menjaga Abang Wan yang sedang mendapatkan rawatan alternative di sebuah pusat rawatan Islam. Kisah-kisah yang menyayat hati. Sukar untuk diterjemahkan dalam tulisan.

Mak kata Alang sekeluarga dari Johor akan turun ke KL untuk menziarah Abang Wan. Sama seperti saya, dia risau dan terkilan jika tidak dapat berjumpa Abang Wan. Sejak Abang Wan sakit, Alang belum lagi berjumpa dengannya.

Sekitar jam 4.00 petang, Along maklumkan keadaan Abang Wan yang kritikal tetapi telah dipantau rapi oleh doktor. Saudara-mara dibenarkan untuk menziarah di Unit Rawatan Rapi. Saya, Mak dan Mokde bergegas ke sana.

Sampai di hospital, ramai ahli keluarga Abang Wan telah tiba. Semua menunggu giliran untuk masuk melawat Abang Wan. Maklumlah, di Wad ICU hanya 2 pelawat sahaja dibenarkan untuk masuk dalam satu-satu masa.

Ketika kami sampai, Along sedang solat Asar di surau. Usai solat, bergegas semula ke wad untuk melihat suami tercinta. Saya faham, kalau boleh Along tidak mahu meninggalkan Abang Wan walau sesaat. Sebelum masuk, sempat saya berjumpa sebentar dengan Along. Sedihnya hanya Tuhan yang tahu. Saya peluk erat Along, beri kata-kata semangat padanya. Along kata, dia redha. Biarlah dia pergi…

Berjujuran air mata saya. Tidak segan silu saya menangis berpelukan dengan Along. Ya Allah. Tabahkanlah dia Ya Allah. Semoga dia dapat menghadapi apa jua ketentuanMu Ya Allah.

Sampai giliran saya untuk masuk melihat keadaan Abang Wan. Ya Allah. Benar kata Mak. Sedih melihat keadaan Abang Wan. Sekali lagi saya menitiskan air mata. Wayar bertampal di sana sini di tubuh Abang Wan. Abang Wan bernafas dengan bantuan oksigen. Sesak sekali bunyi pernafasannya. Wajahnya sudah tidak berisi lagi. Tubuhnya sudah menampakkan tulang. Lain benar keadaannya ketika kali pertama saya melawat lebih kurang 3 minggu yang lalu.

Along tidak berhenti membisikkan kalimah “Allah” di telinganya. Tidak berhenti usapan kasih sayang Along di kepalanya. Along nampak sedih. Tetapi nampak dia menahan air mata dari menitis di depan Abang Wan. Mungkin dia tidak mahu Abang Wan bersedih melihat dia menangis.

Saya dengar Along bisikkan pada Abang Wan. “Abang, ikut dalam hati. Lailahaillallah…. Allah.. Allah.. sebut dalam hati sayang. Allah… Allah… Abang jangan takut… Abang jangan sedih…”

Saya tidak tahan mendengar bisikan Along. Perlahan…tetapi masih kedengaran walau saya duduk di hujung katil. Pantas saya berikan signal kepada Along untuk keluar. Saya rapatkan diri ke kepala Abang Wan. Hajat di hati ingin bisikkan padanya yang kami sekeluarga tidak berhenti mendoakan kesihatannya. Kami mahu dia cepat pulih. Tetapi saya hanya mampu berkata “saya doakan abang” sahaja… Itupun dalam suara yang terputus-putus. Tidak terluah kata-kata lain lantaran terlalu sedih. Saya salam Along dan terus keluar tanpa menoleh ke belakang lagi… Air mata berjujuran laju…

Saya khabarkan kepada adik-beradik yang lain di dalam group wassap mengenai keadaan Abang Wan. Mohon semua mendoakan yang terbaik untuknya. Sekiranya telah ditentukan usianya masih panjang, mohon semoga dia cepat pulih dan sihat seperti sedia kala. Sekiranya telah sampai ajalnya, mohon dipermudahkan urusannya dan diambil nyawanya dalam husnul khatimah. Mohon juga supaya semua mendoakan semoga Along kuat dan tabah menhadapi ujian Yang Maha Esa ini.

Tiada yang lebih baik untuknya di saat ini. Segala usaha telah dibuat. Hanya padaNya kami berdoa. Ya Allah, ampunkanlah dosanya. Permudahkanlah urusannya Ya Allah. Engkaulah sebaik-baik perancang, yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hambaMu. Sesungguhnya kami redha dengan ujian Mu ini.


Buat Along dan Abang Wan. Bertabahlah. InsyaAllah. Besar ganjaran yang menanti.

No comments:

Post a Comment