Friday, 9 January 2015

Puding Roti Sos Vanilla


Teks: Rahimah Omar


Tahun baru ini semangat untuk mem "baking" agak tinggi. Rasa nak buat macam-macam kek atau puding yang simple dan yang dimakan oleh anak-anak.

Malam tadi dah terniat nak buat puding roti memandangkan ada roti di rumah dan kalau dibiarkan memang confirm expired je la nampaknya. Lagipun boleh dibawa ke pejabat untuk jamu kawan-kawan di hari Jumaat yang mulia ini. Sedekah sesekali.

Sebelum tidur, semua bahan-bahan yang diperlukan telah disediakan siap-siap. Senang nanti bila bangun pagi terus ke dapur dan membancuh apa-apa yang patut.

Alhamdulillah, berbekal semangat nak masak puding roti, seawal pukul 5.00 pagi lagi dah bangun. Kebetulan anak merengek nak susu. Jadi, terus jelah bangun. Kalau tidur balik memang selamat la puding roti saya ni. hehehe

Puding roti adalah antara pemanis mulut yang saya suka. Pada saya ia sesuai dinikmati pada bila-bila waktu. Kalau ke hotel, tentu perasan puding roti adalah antara menu pemanis mulut yang dihidangkan ketika sarapan, tengah hari atau malam. Cubaan pertama membuat puding roti tidak begitu menjadi lantaran tiada oven untuk membakar. Puding roti sebenarnya boleh dimasak secara bakar dalam oven atau kukus. Kali kedua, Alhamdulillah, Perfecto!!! and So Yummy. Khalis paling suka makan sos vanilla yang saya disediakan untuk makan dengan puding roti. 

Mudah sahaja menyediakan puding roti ini. Bahan-bahannya juga mudah didapati dan kosnya juga tidak mahal. 

Bahan-bahan:

Sebiji telur
Susu (Freshmilk)
Butter/ Planta
Esen vanilla
Roti
Kismis atau coklat cip sekiranya suka

Saya suka menggunakan roti wholemeal. Bila makan, terasa serat-serat gandum. Sedap!

Bahan-bahan sos vanilla:

Susu (Freshmilk atau susu cair dalam tin)
Tepung custard (boleh juga gantikan dengan tepung jagung jika tiada)
Gula

Cara-caranya menyediakan puding roti ini mudah sahaja. Ini versi sayalah :)

1. Masukkan butter, telur dan esen vanilla. Kacau sebati dan kemudiannya masukkan susu. Jangan risau jika tiada mixer. Blender juga boleh digunakan. Satukan bahan-bahan tadi dalam blender dan blend sehingga betul-betul sebati. 

2. Susun roti dalam bekas yang bersesuaian. Selang selikan dengan kismis atau coklat cip.

3. Tuangkan bahan-bahan yang telah diblend tadi. Pastikan semua roti terendam dengan elok dan rata. Boleh juga gunakan kaedah mencelup sekeping demi sekeping roti ke dalam bancuhan tadi dan disusun terus ke dalam bekas.

4. Bakar dalam oven atau kukus selama lebih kurang 20 ke 30 minit.

Cara-cara penyediaan sos vanilla:

1.  Tuangkan susu dan gula ke dalam periuk atau bekas memasak yang sesuai. Gunakan api yang kecil. Kacau rata. 

2. Masukkan tepung kastard lebih kurang 1 atau 2 sudu. Makin banyak tepung kastard makin likat bancuhan itu nanti. Tapi kalau banyak sangat dah x jadi sos pula. Jadi puding kastard la pulak kan. He ^_^. Ada juga yang menggantikan tepung kastard dengan tepung jagung untuk menjadikan sos vanilla pekat.

3. Kacau selalu untuk pastikan ia tidak berketul-ketul dan bancuhan menjadi sebati. Dah sebati, bolehlah matikan api dan sejukkan sebelum dihidangkan bersama puding roti tadi.

Dalam masa 45 minit, puding roti dan sos vanilla telah siap dan ready untuk dibawa ke pejabat.

Dan hasilnya.... taraaa..... ini jela gambar yang sempat saya snap sebab dah habis kena makan. 



Puding Roti Sos Vanilla


Alhamdulillah. Mendapat sambutan hangat. Ramai yang komen sedap. Akak ni duduk dalam bilik dok pasang telinga dengar orang yang makan kat luar tu dok puji puding roti sedap. Tersenyum kambing seorang diri. Hehehe...

Ok. Kiranya ini adalah permulaan untuk baking project yang seterusnya. Walaupun simple dan tak se 'grand' mana pun puding roti hasil air tangan saya ni, tetapi ia merupakan permulaan yang baik bagi saya sebagai pencetus semangat untuk memasak kek-kek atau pemanis mulut lain pula pada masa akan datang. InsyaAllah.

Semoga bertemu lagi di episod akan datang.... ^_^

No comments:

Post a Comment