Thursday 22 January 2015

Kuman apakah itu?

Teks: Rahimah Binti Omar

Alhamdulillah... Tiada kata-kata syukur lain yang mampu diucapkan apabila menerima khabar Abang Wan telah stabil setelah menjalani pembedahan petang semalam. Kaki yang sama terpaksa dipotong untuk kali kedua dan kali ini pada paras atas lutut pula. Sebenarnya Along mahupun Abang Wan sendiri sudah tidak kisah. Redha dengan ketentuan Ilahi hilang sebelah kaki. Yang penting dia kembali sihat.

Sebenarnya hanya kuasa Allah sahaja yang mampu menyihatkan Abang Wan kembali setelah mengalami saat-saat nazak dua hari lepas. Kami sekeluarga telah bersedia untuk menerima apa jua khabar berita. Tetapi, Alhamdulillah syukur tidak terkira apabila Along maklumkan Abang Wan dah sedar setalah seharian di ICU. Selepas itulah baru keputusan untuk memotong kaki separas atas lutut itu dibuat.

Along cerita, doktor maklumkan Abang Wan dijangkiti kuman yang sangat merbahaya. Kuman ini katanya boleh memakan daging dan memusnahkan sel-sel dalam tempoh satu jam sahaja. Sebab itulah keadaan Abang Wan sangat teruk dan kesannya juga sangat cepat. Ialah. Tidak sampai pun sebulan, sudah 4 operation dilakukan, 3 kali masuk ICU, 1 kali diserang stroke dan berada dalam keadaan nazak. Semua pun tidak menyangka ini semua akan terjadi.

Saya sebenarnya tidak tahu kuman apa yang dikatakan oleh doktor itu. Tapi, bila bercerita dengan kawan perkembangan Abang Wan, kawan kata dia pernah terbaca mengenai kuman yang sangat merbahaya tu. mmm... Lepas ni nak buat research sket kalau ada masa. Boleh post kan di sini untuk dikongsikan dengan yang lain.

Apa pun, berhati-hatilah. Kita hidup di persekitaran yang kurang bersih. Kuman berada di mana-mana. Jaga kesihatan. Amalkan pemakanan dan gaya hidup yang sihat. Jika semua terpelihara, kesihatan juga akan lebih baik. InsyaAllah...


 

No comments:

Post a Comment