Monday 19 January 2015

Macaroni Cheese


Teks: Rahimah Binti Omar

Bosan makan nasi? Sesekali nak juga tukar menu. Tapi apa yang ada dalam almari yang boleh digabungkan dan menjadi satu resepi yang sedap dimakan?

Haa… inilah hasil gabungan bahan-bahan yang ada di dapur saya. Macaroni Cheese yang simple dan sedap (kata Khalis la ^_^). 

Yang ada daging tu Mama punya. Gambar semua ada sudu sebab dah x sabar nak makan.
Disebabkan Abang Khalis memang suka makan pasta dan sudah beberapa hari dok usha makaroni yang ada di dalam balang (selama ni jadi hiasan), maka petang semalam mama usahakanlah juga untuk masak makaroni untuk anak tersayang ni. Lagipun sudah jemu makan nasi berlauk. Sampaikan dah tak tahu nak masak lauk apa untuk anak-anak. Masak beria karang mama pula yang makan lebih.

Jenguk-jenguk dalam peti ais dan kabinet dapur, dapatlah beberapa bahan-bahan yang boleh digabungkan untuk masak macaroni cheese.

Ini bahan-bahan yang digunakan:

2 keping keju cheesedale
Sup cendawan Kimball (dalam tin)
Makaroni
Sosej

Cara-cara menyediakan macaroni cheese ini senang sahaja. Tak perlu potong bawang dan bahan-bahan lain. Sebab saya buat yang ekspress punya.

  1. Rebuskan makaroni sehingga masak. Kalau tak silap, terma yang digunakan dalam bidang masakan adalah “al dente”. Hehehe. Entah betul ke tidak. Siap masak, toskan makaroni tadi.
  2. Dalam periuk lain, rebuskan sosej sehingga masak. Terpulang nak banyak mana. Dah masak keluarkan dan potong bulat atau dadu.
  3. Panaskan periuk, kuali atau bekas masakan yang sesuai. Masukkan sup cendawan. Kebiasaannya sup dalam tin ni pekat sangat. Bancuhkan dengan air sedikit demi sedikit. Jangan terlalu banyak sangat sebab nanti terlalu cair pula. Agak-agak cukup pekat untuk digaulkan dengan makaroni tadi.
  4. Masukkan makaroni yang telah ditos tadi. Masukkan juga keju cheesedale. Kacau rata. Keju akan mencair dan meresap dalam makaroni bersama-sama sup cendawan tadi. Jika ada susu freshmilk, bolehlah ditambah sedikit untuk rasa yang lebih lemak berkrim.
  5. Masukkan sosej yang telah dipotong. Gaul rata. Dah siap bolehlah diangkat dan dihidangkan.
  6. Saya tak gunakan garam dalam resepi ini kerana sup cendawan dan cheese yang digunakan telah cukup rasa masin. Tetapi bagi yang suka masin lagi, bolehlah letakkan secubit garam.
Siap sudah macaroni cheese saya yang simple dan senang dimasak ni. Makaroni cheese ini sedap di makan panas-panas. Jika sejuk, cepat rasa muak. Alhamdulillah, Khalis makan habis sepinggan. Iman dan Aleeya tidak berapa gemar sangat. Iman dan Aleyaa tekak melayu sikit. Heheh.

Memikirkan menu apa nak dimasak untuk anak-anak memang tugas rutin saya setiap hari. Yang simple dan mudah sememangnya jadi pilihan. Jadi, kalau terjumpa apa-apa resepi menarik yang senang dibuat memang saya akan masakkan untuk anak-anak. Nanti saya akan kongsikan cara membuat muffin coklat yang sangat mudah dan senang tanpa perlu menggunakan bekas atau mixer untuk membancuh dan yang paling penting tak perlu membasuh. Sangat mudah.

Jumpa lagi di resepi akan datang.


Wassalam.  

1 comment:

  1. nyum2...mesti sedap sebab ada sentuhan ajaib 'air tangan' mama ;) pasti sedap!

    ReplyDelete