Tuesday 16 December 2014

Selamat Ulang Tahun Pertama Nur Aneesa Aisyah

Teks: Rahimah Binti Omar



Alhamdulillah, syukur tidak terhingga. Nur Aneesa Aisyah atau Baby Eecha telahpun berusia setahun pada 15 Disember yang lalu. Syukur pada-Mu Ya Allah di atas kesihatan yang Kau kurniakan padanya.

Masih Mama ingat, saat melahirkan Eecha setahun yang lalu. Terasa sukar untuk melahirkan walaupun sudah puas meneran. Hampir-hampir Mama give up. Rupanya doktor kata kedudukan Eecha tidak betul. Muka Eecha menghadap ke atas. Dalam keadaan normal sepatutnya muka Eecha menghadap ke bawah. Kerana itulah agak sukar untuk Eecha keluar walaupun sudah sekuat hati Mama meneran.

Mama juga kekurangan tenaga sebenarnya. Mana taknya, dari pagi Mama mengemas rumah. Macam-macam Mama buat walaupun sudah sarat dan menunggu masa. Bila tengahari, sudah mula terasa sakit, tapi Mama masih boleh bertahan kerana selang waktunya agak lama. Memandangkan Mama pernah mengalami false contraction pada minggu ke 35, jadi Mama tidak pedulikan sangat rasa sakit tu. Mengemas rumah, memasak, menguruskan abang kakak dan lain-lain. Tanpa Mama sedar, hari dah pun petang dan Mama tidak sempat merehatkan badan atau melelapkan mata walau sebentar. Hampir tengah malam contraction terasa semakin kuat. Ketika itu, badan sudah terlalu letih. Tambah pula sakit contraction. Hinggakan nak makan kurma sebiji pun sudah tidak mampu.

Papa sentiasa berada di sisi Mama, menemankan Mama sepanjang proses melahirkan Eecha. Memberi kata-kata semangat dan mendoakan Mama. Mama sebenarnya agak kagum dengan Papa kerana kali ini Papa agak kuat untuk melihat sendiri proses melahirkan Eecha. Sebelum ini, walaupun Papa ada menemani Mama tapi Papa tak tengok pun proses melahirkan. Papa sebenarnya mabuk darah. Teringat peristiwa ketika proses epidural semasa melahirkan abang Khalis. Papa hampir pitam kerana melihat jarum besar yang ditusuk ke belakang Mama. Kelam kabut nurse mencari tikar dan bantal untuk Papa berehat sebentar di tepi katil Mama dalam labour room tu. Tetapi kali ini, setelah tiga kelahiran, barulah Papa yakin untuk melihat anak sendiri dilahirkan. Alhamdulillah. Sempat juga Papa snap beberapa keping gambar saat Eecha dilahirkan sebagai kenangan.  

Anak Mama selamat dilahirkan pada hampir waktu subuh iaitu lebih kurang pukul 5.45 pagi. Saat itu, Mama sudah betul-betul tidak larat. Lepas pegang Eecha sekejap, doktor terus bagi suntikan ubat tidur sebab nak bagi Mama berehat. Apa yang berlaku selepas itu Mama sudah tidak ambil peduli. Mama tidur merehatkan badan. Papa menguruskan apa yang patut. Syukur semuanya telah selamat.

Dan kini, Baby Eecha Mama telahpun berusia setahun. Mudah sebenarnya menjaga Eecha ni. Anak yang sangat berdikari walaupun masih kecil. Eecha pandai membawa diri. Kalau Mama sibuk di dapur, Eecha akan main dengan abang-abang dan kakak. Tak pun Eecha main sendiri di tempat permainan. Sesekali Eecha jenguk Mama di dapur dan menegur Mama. Tak pula minta didukung. Mungkin Eecha faham kot Mama tengah sibuk memasak.

Eecha akan meragam jika mengantuk atau nak susu atau dikacau abang kakak atau Eecha tidak sihat. Seawal 10 bulan Eecha sudah boleh berjalan. Umur 6 bulan gigi sudah 2 batang tumbuh. Perkembangan paling cepat berbanding Abang Khalis, Iman dan Kakak Yaya. Semasa baby lagi Eecha dah menunjukkan perkembangan yang cepat. Baru beberapa hari sudah mula nak mengangkat kepala. Tak padan dengan kecil.

Suara Eecha halus. Bila menangis slow dan halus sahaja bunyinya. Tapi itu dululah. Sekarang speaker Eecha sudah semakin kuat sedikit berbanding dulu. Apapun tidak boleh lawan Kakak Yaya yang bersuara lantang dan nyaring.

Eecha juga anak yang ceria. Selalu tersenyum dan mudah mesra dengan orang. Kadang-kadang pemalu juga orangnya. Alhamdulillah, Eecha membesar dengan sihat. Eecha jarang sakit. Mungkin juga sebab dari usia sehari hingga sembilan bulan Eecha di bawah jagaan Mama dan dibantu oleh Opah semasa Mama bekerja dari rumah. Rezeki Eecha sebenarnya. Syukurlah.

Doa Mama dan Papa untuk anakanda Eecha sayang, semoga Nur Aneesa Aisyah akan menjadi anak yang solehah. Taat kepada Allah dan kedua ibubapa. Sentiasa sihat dan ceria. Jadi anak yang cemerlang dan berjaya dunia akhirat. Amin.

Selamat Hari Lahir sayang. We luv u so much.
    

No comments:

Post a Comment