Friday 12 December 2014

Kepentingan Senaman Dalam Pengurusan Stress

Teks: Rahimah Binti Omar

Minggu lepas saya berkesempatan mengikuti satu program anjuran jabatan iaitu Kursus Pengurusan Stress yang bertajuk “Kepentingan Senaman Dalam Pengurusan Stress”. Penceramahnya adalah Tuan Hj Syaiful Anwar Bin Hj Ishak dari Jump For Heart and Health (JFHH) Rawang, Selangor.

Seronok mengikuti kursus ini. Walaupun hanya satu hari tetapi ia diisi dengan pelbagai senaman dan aktiviti fizikal. Antara yang diajar adalah mengenai kepentingan senaman, kesihatan jantung, fakta dan mitos mengenai kurus, senaman yang berkesan dan lain-lain lagi.

Sepatutnya hari itu semua peserta dikehendaki memakai pakaian sukan. Maknanya kasut juga adalah kasut sukan. Tapi disebabkan stokin tak jumpa, kasut juga entah ke mana, maka saya hanya memakai sandal sahaja. Nampak sangatlah “rajin” bersenam kan. Jadi, semua senaman dan aktiviti fizikal saya buat dengan memakai sandal. Sangatlah tidak sesuai sebenarnya. Hasilnya, kaki saya sangatlah sakit dan lenguh-lenguh sehinggakan nak tidur malam pun susah. Sudahnya niat di hati, jika tak baik juga lepas bangun tidur, memang kena ambil MC lah jawapnya. Tetapi Alhamdulillah. Bangun pagi everything back to normal:)

InsyaAllah, saya akan tuliskan satu entri khas mengenai semua yang saya belajar pada hari tersebut.


Jom kita bersenam :)

No comments:

Post a Comment