Wednesday 12 November 2014

Bijak Mengurus Wang (BMW) – Bahagian II


Teks: Rahimah Binti Omar

Langkah 2: Ketahui Kesilapan Biasa Dalam Menguruskan Wang

Sebenarnya, tanpa disedari kita melakukan beberapa kesilapan biasa, kesilapan yang memang kebanyakan orang lakukan tetapi tidak diketahui bahawa itu adalah kesilapan yang perlu dielakkan. Contohnya seperti gagal merancang kewangan atau dalam bahasa mudah, tidak membuat perancangan untuk berbelanja. Apabila tiada perancangan, kita akan berbelanja mengikut nafsu atau di luar kemampuan sehinggakan akhirnya terpaksa menggunakan kad kredit, Hasilnye duit gaji bulanan yang diterima habis hanya untuk membayar hutang yang tidak mendatangkan apa-apa manfaat pada masa akan datang. Mesti ada yang tertanya-tanya. Ada hutang yang mendatangkan manfaat ke? Jawapnya ada. Sila baca entri BMW Bahagian I untuk mengetahui mengenai hutang baik dan hutang tidak baik.

Pada masa ini, ramai yang mempunyai kad kredit tetapi telah disalahgunakan. Ramai juga telah menggunakan kad kredit untuk berbelanja secara berlebihan. Saya juga pernah berbelanja menggunakan kad kredit kerana ingin membeli sesuatu barang yang tiada dalam perancangan. Kadang-kadang susah untuk mengawal diri apabila sudah memegang kad kredit ni. Lagi-lagi jika ada sales di mana-mana shopping complex =)

Jika anda selalu berbelanja menggunakan kad kredit, anda perlu ingat dan amalkan satu perkara iaitu BAYAR BERAPA YANG ANDA BELANJA. Biasakan diri untuk membayar apa yang anda guna secara konsisten dan tepat pada masanya untuk mengelakkan caj-caj tambahan yang akhirnya akan menambahkan lagi hutang anda.  

Dalam sibuk berbelanja, ramai juga yang lupa untuk menabung dan hanya bergantung kepada pendapatan bulanan semata-mata. Gaji masuk, berbelanja, duit habis dan tunggu gaji akan datang pula. Akibatnya, tiada simpanan untuk kecemasan. Simpanan untuk kecemasan adalah sangat penting terutama untuk digunakan di waktu kecemasan seperti kos rawatan hospital dan lain-lain. Secara asasnya, seseorang perlu ada simpanan untuk kecemasan sekurang-kurangnya 3 bulan perbelanjaan. Banyak? Memang banyak kerana kecemasan boleh berlaku dalam pelbagai bentuk sehingga ke satu tahap yang serius yang memerlukan perbelanjaan yang sangat besar.

Menabung tidak semestinya dalam suatu jumlah yang besar. Yang penting konsisten dan disiplin. Jangan gunakan wang yang ditabung kecuali jika benar-benar terdesak terutama simpanan untuk kecemasan. Jika berkemampuan, buat dua simpanan yang berasingan. Satu untuk kecemasan, satu untuk tabungan semasa. Boleh juga buat perancangan atau matlamat untuk sesuatu tabungan. Sekiranya tabungan telah dikhususkan untuk tujuan tertentu, bolehlah digunakan apabila jumlah yang disasar tercapai. Nanti saya akan kongsikan bagaimana untuk membuat matlamat kewangan pula entri akan datang ye.

Cukuplah untuk hari ini. Kita bersambung di entri akan datang pula.


Wassalam =)

No comments:

Post a Comment