Wednesday 19 November 2014

Grand Lexis, Port Dickson

Teks: Rahimah Binti Omar

Setelah sekian lama merancang untuk bercuti dan jalan-jalan makan angin, akhirnya menjadi juga. Itu pun menumpang program office suami sebenarnya. Kalau tak, tak tahulah bila plan percutian keluarga kami ni akan tercapai.

Pada 16hb November 2014, kami sekeluarga serta emak dan abah mertua pergi ke Port Dickson. Kami sekeluarga menetap di hotel Grand Lexis, Port Dickson selama 3 hari 2 malam. 'Grand' ke hotelnya? Secara umum saya boleh kategorikan sebagai grand jugalah hotel ni. Terutama dari segi harga bilik penginapan. Tersangat lah "grand". Secara khusus, ada service yang grand, ada service yang tak berapa nak grand.

Hari pertama kami sampai lebih kurang pukul 2.00 petang. Tetapi kami terpaksa menunggu sehingga pukul 4.30 petang baru dapat masuk ke bilik. Ini kerana ramai pengunjung yang baru nak check out dari hotel. Ruang lobi agak sesak memandangkan ramai yang datang secara berkumpulan untuk mengadakan program di situ. Asalnya kami dijanjikan untuk mendapat bilik sebelum pukul 4.00 petang namun sehingga jam 4.00 petang kami masih tidak menerima sebarang panggilan telefon dari pihak hotel. Setelah beberapa kali bertanya barulah kami dapat bilik. Bising juga mak mertua. Ingatkan bila sampai awal, dapatlah kami berehat-rehat di bilik dulu sebelum berjalan-jalan di tepi pantai pada sebelah petangnya. Sudahnya,  kami berehat di dalam bilik sahaja sehingga keesokan hari.

Kami menginap di bilik Executive Pool Villa. Bilik di atas air. Bilik ini sesuai untuk kami sekeluarga dan mak abah mertua kerana ada 2 katil queen size yang disediakan. Yang menarik, bilik ini terletak di atas air laut, ada private swimming pool di dalam bilik, ruang dapur dengan peralatan dapur yang asas seperti cerek air elektrik dan microwave dan ruang bilik air yang selesa. Ruang bilik sebenarnya tidaklah berapa luas sangat tetapi just nice untuk anak-anak kami bermain-main. Ada kotak kaca di tengah-tengah bilik yang boleh nampak air laut di bawah bilik.

Executive Pool Villa

Gambar atas ni saya copy paste dari laman web Grand Lexis, PD sebab by the time saya nak ambil gambar bilik dah pun bersepah-sepah dengan barang-barang dan anak-anak :)

Satu perkara yang menarik di bilik hotel ini adalah tandasnya. Apa yang menariknya? Toilet bowl di dalam tandas di seal dengan kertas untuk menandakan yang anda adalah tetamu yang pertama menggunakan tandas tersebut setelah dibersihkan. Bila nak guna, hanya koyakkan sahaja kertas tersebut. Ini pertama kali saya jumpa sepanjang saya berkecimpung dalam bidang penginapan di hotel ni =) Tapi, setelah digunakan, tiada apa yang menarik lagi dah. Hehehe.

Pemandangan di sekitar hotel sangat cantik. Saya sukakan laut, jadi pada saya cantiklah suasana hotel di tepi laut ni. Angin sepoi-sepoi bahasa.

Kolam mandi dewasa dan kanak-kanak untuk kegunaan pengunjung juga disediakan. Memandangkan kolam dalam bilik mempunyai kedalaman 4 kaki, maka anak-anak saya bawa mandi di kolam kanak-kanak sahajalah. Seronok dan bebas sikit anak-anak bermain air. 3 hari berturut-turut mandi kolam pagi petang sampai kecut kaki tangan. Saya, suami dan mak mandi manda dalam kolam di bilik sahaja. Bebas dan tak perlu tutup aurat. Maksud saya cover mane yang patut sahaja lah.

Ada juga taman permainan mini untuk kanak-kanak.

Pihak hotel juga ada menyediakan aktiviti rekriasi seperti basikal, KMX dan segway obstacle. Tapi semua ni tidak sempat untuk saya buat.

KMX
Segway Obstacle

Banyak juga gambar yang saya ambil sebagai kenangan. Tapi gambar guna telefon saja lah. Jom kita cuci mata.

Its a bird! Its a frog! No. Its an aeroplane.

Bila menginap di hotel ni mesti ramai nak tahu pasal makanan kan. Memandangkan mak dan abah ada bersama jadi kebanyakan waktu makan kami beli di luar sahaja. Makanan di hotel tidak berapa menepati selera orang tua. Di sekitar Grand Lexis ni terdapat banyak kedai-kedai makanan. Bandar Port Dickson juga dekat. Jadi bolehlah membeli barang-barang makanan dengan mudah. Tapi berdasarkan makanan yang saya makan semasa majlis makan malam bersama suami, menu breakfast dan makan tengah hari, secara amnya, makanan yang disediakan adalah biasa-biasa sahaja. Tidak se 'grand' nama hotelnya :(

Sekitar hotel ini banyak kawasan berpantai. Jadi aktiviti kami sekeluarga untuk tiga hari ini adalah berjalan-jalan di tepi pantai sambil mengenalkan kepada anak-anak binatang-binatang laut yang saya jumpa di tepi pantai. Sambil makan angin, kita boleh belajar. Anak-anak pun agak jakun sikit dapat main air laut ni. Maklumlah, kalau mandi kolam, tiada ombak yang mengejar, tiada pasir yang melekat di kaki, tiada kapal nun di tengah laut. Seronok melihat anak-anak bebas berlari di tepi pantai.

Kepada sesiapa yang merancang nak bercuti ke PD, bolehlah pertimbangkan untuk ke hotel Grand Lexis ni, tertakluk kepada bajet semasa anda. Sesekali pergilah bercuti untuk merehatkan minda dan badan. Tidak perlu pergi bercuti jauh-jauh, yang dekat pun sudah memadai.

Kami merancang, jika ada kesempatan, kelapangan dan kesihatan, teringin lagi untuk bercuti-cuti Malaysia. Ke mana, masih lagi tiada dalam perancangan. Tapi kami akan usaha. InsyaAllah. Semoga dipermudahkan Nya. Amin.