Friday 28 November 2014

Jimat Elektrik, Jimat Air

Teks: Rahimah Binti Omar

Assalamualaikum wbt.

Ingat tak 2 entri awal mengenai bil elektrik dan bil air yang naik mencanak-canak. Hampir nak menangis dibuatnya. Apa hasil setelah langkah-langkah penjimatan dibuat? Ha! Ini yang nak cerita ni.

Alhamdulillah, syukur sangat bila tengok bil elektrik dan bil air bulan ini. Kadar bil elektrik telah menurun lebih kurang RM140 walaupun masih belum mencapai target penggunaan biasa sebelum ini. Kadar bil air pula telah mencapai target. Penggunaan tidak mencapai RM10 pun. Inilah hasil penat lelah Mama menjerit-jerit suruh anak-anak tercinta berhenti main air lama-lama dalam bilik air. Hehehe.

Macam yang saya cerita sebelum ini, bil air naik mendadak kerana kecuaian saya menutup paip di sinki tingkat atas dan terbiar sehingga seminggu lamanya. Kebiasaannya memang inilah kadar yang kami bayar setiap bulan pun. Kalau lebih sekalipun hanya belasan ringgit sahaja. Bagaimana saya boleh berjimat sehingga kurang RM10 tu? Janganlah kagum sangat. Sebenarnya kami jarang ada di rumah pada hujung minggu. Hari bekerja pula hanya menggunakan air pada waktu malam untuk urusan diri, membasuh baju serta pinggan mangkuk dan memasak. Memasak pun tidak lah banyak mana pun, sekadar untuk makan kami 5 beranak. Anak-anak pun masih kecil. Jadi, tekak Mamanya lah yang lagi besar sebenarnya =)

Apa pun, bersyukur kerana telah menyelamatkan duit poket yang boleh digunakan untuk manfaat yang lain pula.

Syukur Ala Kulli Hal.


No comments:

Post a Comment