Friday 21 November 2014

Kain Cotton Belleboo sudah sampai

Teks: Rahimah Binti Omar

Alhamdulillah. Kain cotton jenama Belleboo yang ditempah dari rakan yang tinggal di Bangkok telah selamat sampai. 2 minggu juga baru sampai. Terima kasih sahabatku, Puan Nadiah Misman kerana sudi membelikan stok kain cotton Belleboo untuk saya.

Sebenarnya, ini adalah kali kedua saya menempah kain cotton Belleboo ini. Tempahan kali pertama, saya hanya membeli sebanyak 40 pasang sahaja sebagai permulaan. Nak test market kononnya. Walaupun saya tahu kain cotton ini banyak peminatnya, tapi risau juga kerana modal saya sendiri yang keluarkan. Sahabat saya ini tidak membuat dropship atau consignment. Jadi saya terpaksa mendahulukan duit saya dahulu sebagai modal.

Saya memang minat berniaga. Cuma masa untuk berniaga secara serius itu tiada dek kesibukan menguruskan anak-anak kerana suami bertugas jauh. Keutamaan saya adalah pada anak-anak dan urusan rumah tangga. Jadi, peluang mendapatkan bekalan kain cotton yang berkualiti tinggi daripada rakan yang mengikut suami bertugas di Bangkok saya gunakan sebaik mungkin untuk memulakan perniagaan secara kecil-kecilan. Ini juga merupakan kali pertama saya menggunakan bajet sendiri sebagai modal.

Alhamdulillah, jualan kali pertama mendapat sambutan. Ternyata ramai yang berpuas hati dengan kualiti dan corak terkini kain cotton tersebut. Untung juga dapat. Syukur. Percubaan kali pertama berjaya. Kali ini saya membeli stok lebih sedikit. Keuntungan yang saya dapat semasa menjual kali pertama saya simpan. Ditambah pula dengan hasil jualan dropship cadar cotton milik Puan Nurul Fauzana Kapi (www.nurulfauzana.com) sepanjang tempoh berpantang. Cukuplah untuk dijadikan modal untuk belian kali kedua ini.

InsyaAllah, minggu depan jualan akan dijalankan. Dengan rakan-rakan sepejabat telah saya war-war awal-awal lagi. Mereka ini sememangnya peminat kain cotton pun. Syukurlah. Tidak perlu bersusah payah mencari pelanggan baru.

Saya berharap jualan kali ini akan berjaya sama seperti kali pertama dahulu. Terdetik juga ingin menjual secara online. Tetapi bila difikirkan saya perlu menguruskan penghantaran dan sebagainya, saya tangguhkan dahulu niat saya itu kerana kekangan masa. InsyaAllah, bila saya sudah bersedia, saya akan cuba berbiaga di atas talian pula. Masih banyak ilmu yang perlu saya timba dari guru online saya di ABDR.


Ok. Tidak sabar menunggu minggu hadapan. Semoga semuanya berjalan lancar dan dimurahkan rezeki saya dan anak-anak. Semoga usaha saya untuk menjadi WAHM juga akan tercapai secepat mungkin. Amin Ya Rabbal Alamin :) 

No comments:

Post a Comment