Sunday 16 November 2014

Tips memasak: Gas dah habis?

Teks: Rahimah binti Omar

Gas memasak dah habis? Servis penghantaran gas tidak buka malam? Nak keluar rumah pun tak boleh sebab hujan lebat di luar. Bahan-bahan untuk memasak juga sudah tersedia. Macam mana nak masak?

Jangan risau, saya juga pernah mengalami situasi ini. Apa yang saya buat, sila perhatikan sekeliling dapur dan gunakan apa-apa peralatan elektrik yang ada dan sesuai untuk memasak makanan yang ringkas. Antara peralatan elektrik yang boleh digunakan untuk memasak adalah seperti rice cooker, micro wave, oven dan induction cooker. Induction cooker adalah yang terbaik sekiranya ada kerana ia memang dikhususkan untuk memasak makanan. Jika tiada, rice cooker juga boleh digunakan.

Jika memilih rice cooker untuk memasak, sila pastikan bahan-bahan telah tersedia untuk memasak. Masakan yang nak dimasak juga haruslah ringkas dan mudah. Dalam keadaan terdesak ini tidak perlulah beria sangat memasak pelbagai jenis lauk-pauk. Cukuplah sekadar satu jenis lauk sahaja. Atau satu jenis resepi ringkas seperti spageti atau mi sup.

Ketika memasak, pastikan ruang memasak sentiasa kering. Ini kerana semasa memasak menggunakan rice cooker, aliran elektrik masih berjalan. Jangan ingat perut lapar sahaja, keselamatan juga perlu diutamakan.

Jika memasak makanan yang tidak berkuah, sila tekan mode cooking dan letakkan sesuatu sebagai sendal di ruang tersebut bagi memastikan ia sentiasa dalam mode cooking. Jika tidak disendal ia akan cepat beralih ke mode warming dan periuk tidak lagi cukup panas untuk memasak.

Memasak menggunakan rice cooker ini perlulah banyak bersabar. Ini kerana fungsi utama rice cooker adalah untuk memasak nasi sahaja dan bukan untuk yang lain. Oleh itu, ia mengambil masa sedikit untuk betul-betul panas terutama jika digunakan untuk menggoreng dengan minyak yang banyak.

Baru-baru ini saya menggunakan rice cooker untuk memasak spageti. Ringkas sahaja. Ala kadar, tapi berasa.


     Keju cheddar kat atas tu saya tambah untuk bagi menarik sikit.

Rice cooker juga sesuai digunakan untuk memasak secara rebusan atau berkuah seperti sup. Boleh juga gunakan oven atau microwave untuk memasak bahan-bahan yang boleh dipanggang atau bakar.

Sebagai ibu, saya perlu kreatif untuk memasak. Tidak perlu memasak lauk-pauk yang complicated sangat. Yang simple juga sedap sekiranya dimasak dengan penuh kasih sayang dan ikhlas. Jika tiada gas memasak, ia bukanlah satu alasan untuk tidak boleh memasak langsung. Hanya perlu kreatif dan gunakan apa yang ada di dapur sendiri.

Tapi, kalau susah sangat dan malas nak fikir panjang, beli sahajalah. Senang dan sedia untuk dimakan. Lagi senangkan :)

Selamat memasak!

2 comments:

  1. Wah,kretif. Saya ni, kalau gas habis, ingat kedai makan je. Hahaha. Kedai makan depan rumah je.

    hehe..

    Jemput datang ziarah blog saya.

    www.natrahmohamed.com

    ReplyDelete
  2. Anak ramai natrah. Nak kuar mmg ssh. Lg2 la husband xde.

    insyaallah. Saya akan ziarah.
    Tq.

    ReplyDelete